İslam
dünyasında 12-ci əsrdən sonra elmi-intellektual fəaliyyətlər gedərək itmiş, İslam
toplumlarının keçmişi təkrar başlamışdı. Başlanğıcdakı addımlar Qərbdəki bənzər
elmi aydınlama yarada bilməmişdi. İslam toplumunun feodal, mərkəziyyətçi
durağan quruluşu ehtiyacları məhdudlaşdırmış, elmi və fəlsəfəni iqtidarların,
İslam hüquqşünasları və İslam din filosoflarının kaprizlərindən asılı etmişdi.
Söz mövzusu ictimai quruluş itaətə meylli din mərkəzli, teleoloji,
tolerantlıqdan məhkum, elmi ilahi aydıınlanmağa endirən və buna görə əzbərçiliyi
ön plana çıxardan, hər cür təbii səbəbi inkar edən zehniyyəti davamlı dəstəklənmiş
və bu zehniyyət mədrəsələrdə gücləndirilmişdi.
Qərbin
14-cü əsrdən sonra sürətlə elm, texnika,fəlsəfə, incəsənət və s. sahələrdə irəliləməsi,
İslam toplumlarının isə güclü geriləmə prosesinə girmələri 19-cu əsr və
sonrasında İslam uluslarına mənsub mütəfəkkirləri daxili sorğulama prosesi içinə
soxmuşdu. Bənzər sorğulamanın xaricdən Qərb mütəfəkkirləri tərəfindən də
edildiyinə şahid olmaqdayıq. Bu sorğulama prosesində cavabı axtaran təməl sual
bu olmuşdu: “Şərqdə İslam toplumlarında bir zamanlar tutulan elm və fəlsəfə niyə
Qərbdəkinə bənzər ictimai, elmi və texnoloji inqilaba yol açmadı? Bir müddət
elmin öncüllüyünü edən Şərqdə nə oldu da elm dayanmağa başladı?” Bu suallara hələ
doyurucu cavabın verildiyini söyləmək mümkün deyildi.
İslami həssaslığı
ağır basan mütəfəkkirlər sivilizasiyanı dini oxda dəyərləndirdiklərindən geriləmənən
səbəbini İslamdan ayrılmağa, ondan qopmağa bağlamışdılar. Bəzi Qərb elm və sivilizasiya tarixçiləri isə əsl
səbəbin iqtisadi və ictimai şərtlərlə əlaqədar olduğunun altını cızmışdılar və
Qərbin ictmai şərtləri ilə Şərqinkini qarşılaşdırmağa girişmişdilər. Şübhəsiz
bu analizlərin hər birinin ortaya çıxardığı bəzi gerçəklər söz mövzusudur. Amma
problemin qarışıq təbiəti fərqli araşdırmaların səyini məcburi
qılmaqdadır. Zənnimizcə Şərqdə elmin bəlli
yüksəlişin ardınca dayanmağa keçidinin alt və üst quruluşdan qaynaqlanan bir
çox səbəbi var. Bu səbəblər zaman-zaman daxili-ziddiyətli görüntü sərgiləyirlər.
Bu səbəblə aldadıcı görünüşlə ortaya çıxa bilməkdədirlər. Məsələn, xəlifələrin
elmi dəstəkləmələri elmin önəmli inkişaf səbəbi ikən iqtidar oxlu elmə yol
açması və azad araşdırmanı əngəlləməsi ucbatından eyni zamanda elmi araşdırmanın
geriləməsinin önəmli səbəbi ola bilməkdədir. Eyni şəkildə toplumun ehtiyacları
elmi araşdırmanın itici gücü ikən, ictimai ehtiyaclara cavab verən təcrübə təmin
olununca araşdırmaların sona çatması daxili-ziddiyətli quruluşa sahibdir. Biz
bu cür durumları da diqqətə alaraq Şərqdə elmin dayanma və geriləmə səbəbini,
alt və üst quruluş qurumlarından
qaynaqlanan səbəblər olaraq ikiyə ayıraraq analiz edəcəyik. Analiz prosesi içərisində
Qərb ilə Şərqin şərtlərini qarşılaşdırmağa girişmək yerinə birbaşa Şərqin öz
daxili dinamiklərini diqqətə almağa çalışacağıq.
FEODAL
QURULUŞ VƏ MƏRKƏZİYYƏTÇİLİK
İslam
toplumları Əməvilərdən etibarən bir növ xanədan rəhbərliyinə çevrilmiş, Abbasilərlə
birlikdə İran nümunəsində inkişaf edən saray həyatı xalqla rəhbərlik arasına
aşılması mümkünsüz uzaqlıqlar qoymuşdu. Bu durum təbii olaraq dövlətlə xalq
arasındakı uzaqlığı artırmış, dövlətin və xanədanların xalqa öz saray həyatlarının
ehtiyaclarını qarşılayan vergi qaynaqları olaraq baxmasına səbəb olmuşdu.
Tarixçilərə görə xalqla saray arasında uçurumların yaranmasında İslam hüququ və
İslam siyasət alimlərinin xəlifəni “Allahın yer üzündəki kölgəsi” olaraq
xarakterizə etmələri və eynən Allah kimi hərəkətlərinin sorğulanmaz olduğunu
qeyd etmələrinin güclü rolu olmuşdu. Bu cür siyasi quruluşda, Şərqdə yayğın
düşüncə olduğu görülən “çoban-sürü” bənzətməsinin effektiv funksiya yüklənəcəyi,
xalqdan yəni “keçi sürüsü” anlamına gələn “rəiyyət”dən vergi ödəmələrinin və
iqtidara qeyri-şərtsiz itaət etmələrinin gözlənəcəyi ortadadır. Tarixi qeydlərə
baxılarsa, durumun heç də fərqli olmadığı görülür. Zira əkinçiliklə keçinən
xalq sadəcə vergi toplanarkən xatırlanmış, qalan zamanda isə valilərin,
qazıların layihələri ilə qarşı-qarşıya buraxılmışdı. Fəth edilən bölgələrdə yaşayan məvali və zımmilərin dəfələrlə “şüursuz
torpaq idarəsi” ilə əllərindən torpaqları alınmış ya da ağır vergi yükü altında
əzilmələrinə, hətta inancları və etnik kökləri ucbatından xor görülmələrinə səbəb
olmuşdu. Ticarət yollarının ələ keçirilməsi ilə güclənən ticarət
aristokratiyasının durumu da çox pis idi. Çünki oxşar mənfiliklərdən onlar da təsirlənmişdilər.
Halbuki hər dövrdə hakimiyyətə daha yaxın olduqları və saray aristokratiyası ilə
güclü əlaqələrinin olduğu görülür. Amma ağır vergi yükünün qənaətkar və itaətkar
zehniyyətinin istehsalına mənfi təsir etməsi, əsasən kəndlilərin və kiçik əl
atelyelərinin məhsullarını satan tacirləri çətin durumda buraxmışdı. Bu durum
inzibati problemlərlə birləşərək İslam
toplumlarında şəhərin kəndlərə bir parazit kimi bağlı qalmasına səbəb
olmuş, şəhər öz burjuaziyasını yarada bilməmişdi.
Mərkəzin
idarənin məzhəbi qayğılara dönük nəzarəti, ağır vergi yükü, məvali, zımmi və ərəb
əsillilər arasında getdikcə kökləşən ədalətsizlik və bərabərsizlik kökləri çox
geriyə söykənən məzhəb hərəkatları vasitəsilə sıx-sıx xəbərdar edilmiş və
daxili mübarizələrə səbəb olmuşdu. Bunlara
təyin olunmuş valilərin mərkəzi idarəyə baş qaldırmaları və iqtidarı ələ
keçirməyə yönəlik xanədanlıq çəkişmələri də
əlavə olunmalıdır. Bu mübarizə və çəkişmələr bir tərəfdən hakimiyyəti zəiflədərkən,
digər tərəfdən nizamlı ortama ehtiyac duyan istehsala dönük təşkilatlanmaları əngəlləmişdi.
İslam dövlətlərinin başlancığından bəri mənimsədiyi fəth qənimətinə söykənən gəlir
anlayışının da istər kənd təsərrüfatı, istər ticarət həyatına mənfi təsir
etdiyi görülür. Gəlirlərin böyük bölümünün hərbi məqsədlərlə istifadəsi, vergilərin
isə sarayın lüks yaşamına xərclənməsi toplumun iqtisadi nizamını sarsıtmış,
tez-tez qeyri-müəyyən siyasi və ictimai şərtlərin doğulmasına zəmin
hazırlamışdı.
Hakimiyyətin
dini ideologiyanı mənimsəməsi bir tərəfdən fərqli inancları və məzhəbləri məniməyən
insanların vali və qazıların layihələrinə şübhəylə baxmalarına səbəb olarkən,
digər tərəfdən isə dövlətin xalqa dəfələrlə
şübhəylə baxmasına səbəb olmuşdu. Söz gəlişi dövlət mötəzili ideologiyasını mənimsədiyində
sünniləri və şiələri, sünni
ideologiyasını mənimsədiyində də mötəzililik, şiəlik, xaricilik və başqa
axımları mənimsəyənləri günahkar olaraq görmüş, onların azadlıq və iqtisadi bərabərlik
tələblərini heçə sayaraq azğın inanc hərəkatları olaraq xarakterizə etmişdi. Bu
baxımdan fərqli inanc və məzhəblərə mənsub insanlar zaman-zaman öldürülmələri,
linç edilmələri kimi mənfi nəticələr doğurmuşdu. Şübhəsiz, elm və fəlsəfə ilə məşğul
olan mütəfəkkirlər də bunlardan təsirlənmişdi.
Əl-Fərabi, İxvan əs-Səfa topluluğu şiə olduqları səbəbi ilə zaman-zaman
təqiblərə uğramışdılar. Əl-Kindi mötəzili məzhəbinə yaxın durduğu üçün xalifə
mütəvəkkil dönəmində təzyiqlərlə qarşılaşmışdı. Həllac, Yəhya Sührəvərdi və
başqa yaradıcı insanlar düşüncələrinin bədəllərini
həyatları ilə ödəmişdilər. Özəlliklə qazıların və hüquqşünasların elm və fəlsəfəyə
maraq göstərənləri dinsiz olaraq göstərmələri, qazanc davaları və iqtidara
yaranmaları ucbatından yaradıcı insanların bir-birlərini xəlifəyə pisləmələri,
təqibləri zaman-zaman daha da artmışdı. Sünni iqtidarların sözçüsü olaraq
danışan Qəzalinin elm və fəlsəfə ilə məşğul olanları dinsizlikdə ittiham etməsi,
hətta bu ittihamı Müstəhzir, Nizamülmülk, Məlikşah kimi siyasilərin dəstəyi ilə
etməsi mərkəzi idarənin və dini ideologiyanın nəticələrini göstərməsi baxımından
anlamlıdır. Feodal ictimai quruluş və mərkəziyyətçilik səbəbi ilə dövlət təqiblərinə
uğradıqlarında elm insanlarını müdafiə edib qoruya biləcək sivil ictimai
qurumların yaranmaması önəmli əskiklik olaraq ortaya çıxmışdı. Bu durum yaradıcı
insanları bir xəlifənin təzyiqi ilə qarşılaşdığında başqa bir xəlifəyə ya da
valiyə sığınmağa məcbur etmişdi. Tarixi məlumatlara baxıldığında elm insanları
sünni iqtidarın təzyiqindən qurtulmaq üçün elm və fəlsəfə ilə maraqlananları
qoruyan şiə xəlifələrə sığınmağa itələmişdi. Necə ki, İbn-Sinanın həyatının önəmli
hissəsi o xəlifədən bu xəlifəyə sığınmaqla keçmiş, o-bu stressli həyatın
qurbanı olmuşdu. İslam toplumları elm və fəlsəfənin qismən inkişaf etdiyi dönəmlərdə
şəhərlərdə istehsala yönəlib öz burjuaziyasını yaratmağı bacara bilsəydi,
toplumda qazanc qrupları arasında bəlli ayrışma və sivil təşkilatlanmalar
yarada bilərdilər. Belə ayrışma dinlə dövlət arasında müəyyən ayrıma yol aça
bilər, təzyiqdən qaçan elm insanlarını müdafiə edən və qoruyan vətəndaş
quruluşu doğa bilərdi. Dini ideologiya ilə dəstəklənən feodal quruluş və mərkəziyyətçilik
bunu əngəlləmişdi. Əbu-əl Həsən əl-Əşəri, Cüveyni, Qəzali və başqa örnəklərdə
olduğu kimi nüfuzlu din adamları söz mövzusu quruluşu din adına davamlı dəstəkləmişdilər.
DURAĞAN
TOPLUM VƏ EHTİYACLARDAKI MƏHDUDLUQ
Feodal
toplumların durağan quruluşa sahib olduqları bilinir. İslam dünyasında bu
quruluş mütləq olduğuna inanılan şəriət prinsipləri ilə möhkəmləndirilmişdi.
Zira şərİətə görə mütləq olan Allah müqəddəs kitab vasitəsilə öncəsiz və
sonrasız dəyişməz siyasi nizamın prinsiplərini ortaya qoymuşdu. Şübhəsiz bu durağan quruluş insan ehtiyaclarındakı
çeşidləməyi əngəlləməkdə, var olanla yetinən, qənaətkar və şükür edən zehniyyətə
yol açmaqdadır. Səhra şərtlərinin çətinliklərinin bir əksi olaraq islam dininə
təsir edən tale zehniyyəti durağan ictimai quruluşun dəstəkçisi olaraq düşünmək
mümkündür.
İslam
dünyasında elm və fəlsəfənin fəht hərəkatlarına bağlı imperiyalaşmaq prosesində
ortaya çıxması və bəlli ictimai quruluş yaranınca dayanmağa başlaması diqqətə dəyərdir.
Belə görünür ki, imperiyalaşmaq prosesi, planlamaq, şəhər qurmaq, ibadət
zamanlarını və qibləni müəyyənləşdirmək, miras hesablanması, ərazi ölçüsü,
sağlamlıq ehtiyacları, ulduzlara baxaraq gələcəklə bağlı xəbər vermək (kəhanət)
və başqa praktik səbəblərlə idarəçiləri yuxarıdakı mövzularda məlumat əldə etməyə,
bu mövzularla maraqlanan insanları dəstəkləməyə itələmişdi. Abbasilər dönəmində
bu mövzularla əlaqədar yetərli ehtiyacı təmin etdikləri və güclü düşüncə
sistemi yaratdıqları inancı araşdırmaların davamlılığını və dərinləşməsini əngəlləmişdi.
Özəlliklə İbn Sina, Əl-Fərabi və başqa mütəfəkkirlərin sistemlərin aşıla bilməyəcəyı
inancı önəmli dayanma səbəbidir. Çünki böyük sistemlərin aşılmazlığı gündəmə gəlməkdədir.
Elm və
düşüncə insanlarının xəlifələrin qorumalarında çalışmaq imkanı tapmaqları və
daha çox səhiyyə xidmətləri, rəsədxana qurmaq layihə məqsədli işlərdə istifadə
olunmaları ehtiyacın elmi
araşdırmalardakı güdüləyəci rolunun maraqlı nümunələridir. İslam dünyasında
tibbin hər dönəmdə yaşamaq şansı tapması praktik ehtiyacların bir uzantısıdır.
Riyaziyyat, kimya, metafizika və s. ilə məşğul olan mütəfəkkirlərin eyni
zamanda astrologiya, astronomiya və tibb sahələrində əməklərinin olması
saraylarda sığınma şansı əldə etmələrinin ən önəmli səbəbidir. İbn Sina, Zəkəriyyə
əl-Razi, İbn Rüşd kimi insanların digər elmlər yanında özəlliklə tibblə
maraqlanmaları bu baxımdan olduqca anlamlıdır. Nəsrəddin Tusinin İslam
dünyasında elmin dayanmağa başladığı bir dönəmdə astronomiya, astrologiya
mövzularında geniş məlumata sahib olması Hülakünün gələcəyinə bağlı kəhanəti,
ibadət vaxtlarını müəyyənləşdirmək və s. səbəblərlə rəsədxana qurmaq vəzifəsinin
ona verilməsinin bir nəticəsi kimi görünməkdədir.
İslam
dünyasındakı söz mövzusu durağan quruluş daha öncə sözünü etdiyimiz iqtisadi
faktorlar və bu faktorları az-çox müəyyənləşdirən coğrafi şərtlərlə də əlaqəlidir.
Çətin coğrafi şərtlərə əlavə olaraq mənfi vergi siyasəti ucbatından əkinçilərin
daha çox istehsal mövzusunda istəksiz
davranması, tacirlərin istehsal və investisiyanı ciddiyə almamaları elmin bir
sürü texniki nəticələr doğurmasını da əngəlləmiş, elm özünü fərziyyələrdən heç
cür xilas edə bilməmişdi. Beləcə, tibb, astronomiya kimi sahələrdən başqa elmin
birbaşa praktik sahəsi tapılmaması elm və elmi araşdırmaların sonunu
hazırlamışdı. Bu durağan quruluş Abbasilərin son dönəmlərinə doğru teoriyalaşan
və dinamizmini itirən hüquqi quruluşla da dəstəklənmişdi. 10-11-ci əsrlərdə
ictihad qapısının bağlandığı, keçmiş hüquq məktəblərinin artıq aşılmayacağı
anlayışı mənimsənməyə başlanmışdı. Şübhəsiz, dəyişikliyə, inkişafa qapalı, dini zəmində qurulan bu toplumda hüquqi
quruluşun durağanlaşması olduqca təbiidir. Durağanlıq dini elmlərdə də hakim
olmuşdu, öncəki mütəfəkkirlərin aşıla bilməyəcəyi, onların hər şeyi həll etmiş
olduqları inancı yaxşıca möhkəmlənmişdi. Buna görə orta əsr İslam dünyasında
yazılmış hansı əsərə baxılırsa, baxılsın, müəlliflərin öz dönəmlərini tənqid
etdikləri, keçmişi isə ucaltdıqları görülür. Əslində bu, keçmişi gələcəyə
daşımağı, keçmişi gələcəyin zəmini deyil, şəkli etməyi arzulayan tutumdur. Bu
tutum davamlı peyğəmbər və 4 xəlifə dönəminə qayıtmağı arzulamışdı. Bu anlayışa
paralel olaraq hər cür yenilik bidət ya da azğınlıq olaraq düşünülmüş, özdən
azmaq olaraq dəyərləndirilmişdi. Buna görə İslam dünyasında ortaya çıxan hər
yenilik hərəkatı, orijinal düşüncəni müdafiə etməkdən çox keçmiş düşüncə ənənəsini
həyata keçirməyə çalışmışdı.
Şübhəsiz
ticarət aristokratiyası atelyelərə yönəlik, istehsala dönük sıçrayışa girə bilsəydi,
ictimai quruluşdakı durağanlıq özlüyündən qırıla bilərdi. Ticarət yollarının
uzun müddət müsəlmanların əllərində qalmasına rəğmən belə bir cəhdin güclü əks-səda
oyandırmaması ticarət yollarının güvənsizliyi ilə əlaqələndirilə bilər. Daxili
qarışıqlıqlar, qiyamlar, davamlı müharibə halında olması və s. ticari həyata mənfi
təsir etdiyi bilinməkdədir.
İQTİDAR
OXLU ELM
Elmin ancaq
praktik ehtiyaclarına bağlı olaraq yaşamaq imkanı tapması dəfələrlə bu ehtiyacların
xəlifələr və mərkəzi idarənin təmsilçisi olan valilər kanalıyla ödənilməyə
çalışılması İslam dünyasındakı elm insanlarını xəlifə və valilərdən asılı
etmişdi. Söz mövzusu asılılıq bir tərəfdən elm insanlarına kitabxana tapmaq, iqtisadi
baxımdan rifah imkanı vermişkən digər tərəfdən onları azad araşdırma, məlumat
üçün məlumat əldə etmək imkanından məhrum etmişdi. Xəlifələrin və valilərin
intriqalar ucbatından tez-tez dəyişməsi, bir öncəki xəlifə ya da valinin qoruduğu elm insanını
bir başqasının ideoloji, məzhəbi və s. səbəblərlə cəzalandırmasına ya da
saraydakı etibarını yox etməsinə səbəb olmuşdu. Bəzən həkimlərin başı xəlifənin
ailəsindən biri xəstələnib onu sağalda bilmədiyində böyük bəlalar çəkmişdi. Bu,
iqtidar oxlu elmin tipik daxili ziddiyətidir.
Hökmdarlar ən
yaxşı mütəfəkkirləri saraylarına çəkmək üçün yarışırdılar. Əl-Kindi xəlifə Məmunun,
Fəxrəddin Razi sultan Mahmudun sarayında idi. İbn Sina müxtəlif şahzadələrə həkimlik,
İbn Haytəm isə məsləhətçilik etmişdi. İbn Rüşd isə əl-Mənsurun xidmətində idi. Orta əsrin ən böyük mütəfəkkirləri
özlərinə peşə məşhurluğu, ictimai hörmət, kitabxana və rəsədxanalar təmin edən
və bəlkə də ən önəmlisi cömərdcə gəlirlər bəxş edən xanədanlıq sarayı ilə əlaqə
içindəydilər. Xəlifənin himayəsi mütəfəkkirləri çalışmalarını dini ənənədən
azmaq kimi görən mühafizəkarların şərindən uzaq tutmasa da, son dərəcə önəmli
idi. Hökmdarın himayəsinə bağlılıq eyni zamanda İslam elmi baxımından bir zəiflikdir.
Haminin şəxsi meylləri, hakim xanədanın taleyi, saray həyatının intriqaları - dəstəklənən
təhsil növünü və mütəfəkkirlərin taleyini müəyyənləşdirən önəmli faktorlardır.
Hökmdarların dəyişməsi saray mənsubları və keçmiş saray mütəfəkkirləri üçün əsasən
fəlakət deməkdir. Məsələn, Əl-Kindi kimi Məmunun sarayında yetişən mütəfəkkirlər
mühafizəkar Əl-Mütəvəkkilin xəlifəliyi ələ almasıyla qaçaraq həyatlarını xilas
etdilər. Amma hər mütəfəkkirin saraydan tələm-tələsik ayrılışının səbəbləri hər
zaman ideoloji deyildi. İbn Sinanın həyat hekayəsi bir həkimin həyatının pambıq ipliyinə bağlı
olduğunu göstərməkdədir. Özəlliklə də sultanın ailəsindən birisi müalicə edilməyəcək
qədər xəstədirsə. İbn Sinanın gecə yarısı at üstündə qaçması, bəzən dərviş
qılığına girməsi, saraydan-saraya qaçarkən yaşadığı məcarələr həyəcan romanı
kimi oxunula bilər. Amma İbn Sinanın müasirləri onun qədər şanslı deyildilər.
Buna görə də bu dünyadan gözlədiklərindən tez ayrıldılar.
MONQOL
İSTİLASI VƏ SƏLİB YÜRÜŞLƏRİ
Monqol
istilası və səlib yürüşlərini İslam dünyasındakı elmi inkişafları qismən də
olsa əngəllədiyi deyilə bilər. Toplumun müharibə halında olmasının,
kitabxanalar, elm qurumları, xəstəxanalar, toplumun iqtisadiyyatı, ticari həyatı
və s. zərər verməsi ucbatından elm və elmi araşdırmalar üzərində mənfi təsirin
söz mövzusu olduğu bilinməkdədir. Amma bu təsiri ən azından orta əsr İslam
dünyası üçün şişirtməmək lazımdır. Çünki İslam toplumunda müharibənin, daxili
qiyamların əskik olduğu dönəm haradasa yox kimidir. Bu fakt Əməvilər, Abbasilər,
Səlcuqlular, Osmanlılar və digərləri
üçün də keçərlidir. Bir addım daha irəli
gedərək İslam dünyasında elmin yüksəldiyi dönəmlərdə də müharibələrin əskik
olmadığının altını cıza bilərik. Amma o dönəmlərdə İslam dövləti güclüdür.
Müharibələrdə uğur əldə etməkdə və xəzinəni qənimətlərlə doldurmaqdadır. Bütün
bunlara rəğmən Hükakünün Abbasilərin elm mərkəzi olan Bağdadı ələ keçirməsi və
kitabxanalardakı kitabları Diclə çayına tökdürməsi tarixi baxımdan olduqca önəmli olaydır. Amma bu bağlamda eyni
Hülakünün Marağa şəhərində Nəsrəddin Tusiyə rəsədxana qurdurması və bir elm insanı
olaraq onu qoruması faktının altı cızılmalıdır. Burada iki zidd tutumun bir
araya gəlməsi söz mövzudur ki, bu cür zidd tutumlar İslam dünyasının
hökmdarlarında hardasa heç əskik olmamışdı. Bəlkə hökmdarların bu ziddiyətləri
elmə praktik ehtiyac baxımından yönəlmələri faktı ilə anlamlı təmələ oturdala
bilər. Bu anlayış İslam hüququnda belə
ifadəsini tapmışdı. Məşhur hüquqşünas Şatibi belə demişdi: “Hərəkətlə əlaqəsi
olmayan hər cür elmlə məşğul olmaq haramdır.”
DİN
MƏRKƏZLİ VƏ TELEOLOJİ DÜŞÜNCƏ
İslam
dünyasında başlanğıcdan bəri din mərkəzli düşüncə quruluşu hakim olmuş, ancaq
bu quruluş tarixi məlumatlardan anlaşıldığı qədəri ilə təkamül keçirmişdi.
Başlanğıcda dini düşüncənin və inanc sisteminİn hələ tam qurulmamış olması
dinin nəyə müsbət, nəyə mənfi baxdığını müəyyənləşləşdirmək kimi problemlərə
yol açmışdı. Amma Əməvilərin son dönəmlərindən başlayan və Abbasilərin gücləndiyi
dönəmdə yetkinləşən dini sistem və özəlliklə İslam din fəlsəfəsi (kəlam) və
İslam hüququ (fiqh) İslam dünyasındakı bütün düşüncənin qanuni sərhədlərini müəyyənləşdirən
vasitəyə çevrilmişdi. Elmi düşüncənin inkişafı mərhələsində İslam din fəlsəfəsi
və İslam hüququnun hələ qurulma içərisində olması, dayanma və geriləməyə
başladığı dönəmdə isə sistemləşmə proseslərini tamamlamış olmaları bu baxımdan
olduqca anlamlıdır.
Heç şübhəsiz
din mərkəzli bir düşüncə quruluşunun feodal ictimai quruluşla olduqca uyğun
olduğu deyilə bilər. Zira sultan ya da xəlifə dəfələrlə Allah adına hərəkət
etdiyini ya da “Allahın yer üzündəki kölgəsi” olduğunu ifadə etməkdədirlər. Bu
anlayış itaəti kökləşdirmək üçün yerləşdirməyə çalışmaqdadır. Əməvilər və
Abbasilərdə, hətta Səlcuqlu və Osmanlılarda hökmdarların söz mövzusu anlayışı dəstəklədikləri
və özlərini müqəddəs saydıqları bilinməkdədir. Elm və fəlsəfə ilə maraqlanan
insanların əsərlərində elm və fəlsəfənin caiz olub-olmadığını müzakirə etmələri
və fikirlərini dini qətnamələrdən alıntılarla dəstəkləməyə çalışmaları feodal
quruluşun, iqtidarın, İslam din fəlsəfəsi və İslam hüququnun, hətta xalq təzyiqinin
biçimləndirdiyi din mərkəzli düşüncənin göstəricisidir. İlk yaradıcı ərəb
filosofu və elm insanı olaraq anılan əl-Kindinin dini bildirişlərə istinadən fəlsəfə
və elmlə məşğul olmağın caiz olduğunu göstərdikdən sonra növbəti addım olaraq fəlsəfə
və elmlə dinin toqquşmadığını sübut etməyə çalışması İslam dünyasında din və fəlsəfəni
qanuniləşdirmək üçün atılmış ilk addımdır. Əl-Kindi bu cəhdində dini bildirişləri
elm və fəlsəfəyə yaxın tutmaqda, bütün elm və fəlsəfəni dinin dəstəkçisi olaraq
təqdim etməkdədir. Eyni anlayış qismi dəyişikliklərlə Fərabi, İbn Sina və İbn
Rüşd tərəfindən də müdafiə edilməkddir. Fərabi və İbn Sinaya görə “həqiqət həqiqətə
zidd ola bilməz”, buna görə din, elm və fəlsəfə
eyni doğruları dilə gətirir. Amma din xalqa səsləndiyi üçün simvolvari
dildən istifadə edir. Halbuki din, fəlsəfə yalın ifadəni seçir. Çünki onun
ünvanı xalq deyil, seçilmişlərdir. İbn Rüşd dini bildirişlərinin “xətabi, cədəli
və burhani” bütün sübutları ehtiva
etdiyinə inanmaqdadır.
TOLERANTSIZLIQ
VƏ DİNSİZLİKLƏ İTTİHAM
İstər İslam
filosofların, istərsə İslam din filosofları və İslam hüquqşünaslarını din mərkəzli
və teleoloji düşüncəyə vurğu etmələri xalqı cilovlamaq, itaət etdirmək və yönləndirməkdə
hökmdarların dəstəyini alsa da, tolerantsız toplum yaratmışdılar. Filosofların
bu durumdan neçə dəfə zərər görmələrinə baxmayaraq söz mövzusu anlayışı Əbu Bəkr
Zəkəriyyə ər-Razi, İbn ər-Ravəndi kimi bir neçəsi xaric tərk etməmələri iqtidar
oxlu elmin və bu səbəblə iqtidara yaranmanın çətinliyinin bir nəticəsidir.
İslam
hüquqşünası İbn əs-Salahın fəlsəfə və məntiqlə məşğul olmağın caiz olmadığına
dair fətvası tolerantsızlığın miqyaslarını göstərməsi baxımından anlamlıdır.
“Fəlsəfə təlimləri
ilə məşğul olduğuna dair sübut tapılan hər kəs aşağıdakı seçimlərlə qarşı-qarşıya
qalacaq: qılıncla edam ya da İslama qayıdış. Ancaq bu şəkildə məmləkətdə
yaşamaq haqqı əldə edə biləcəklər və beləcə elmlərin kökü kəsilə biləcəkdi.”
Tolerantsızlıq
fətvalarla məhdudlaşmamış, bəzi mütəfəkkirlərin öldürülməsinə, linç edilməsinə
və işgəncə görməsinə də səbəb olmuşdu. Cəəd İbn Dirhəm, Cəhm İbn Səfvan, Həllac
Mənsur, Şihabəddin Sührəvərdi, İbn əl-Müqəffa, Bəşşar İbn Burd və başqaları
düşüncələri ucbatından həyatlarından olmuşdular. Eyni tolerantsızlıq üzündən
Kindinin kitabları əlindən alınaraq yandırılmış, böyük xalq yığınının önündə 60
yaşlarında ikən qırbaçlanmışdı. Bu olay üzərində ən məhsuldar dönəmində
depressiyaya girmiş və səssizliyə gömülmüşdü. Əbu Bərk Zəkəriyyə ər-Razi düşüncələri
üzündən hökmdarın kitabla başına vurması nəticəsində gözlərini itirmişdi. Bu
durum onun həyat sevincini qırmış, bir həkim dostu gözlərini müalicə edə biləcəyini
söylədiyində “Bu dünyanı yetərincə gördüm” deyib müalicəni rədd etmişdi. İbn
Rüşd Quranda adı keçən Ad qövmünün yaşamamış olduğunu söyləməsi, Veneranın ilahi
varlıq olduğunu iddia etməsi ucbatından kitabları əlindən yandırılmış, sürgün
edilmişdi. Bənzər durumların Fərabi və İbn Sina kimi mütəfəkkirlərin də başına
gəldiyi bilinməkdədir. Bu bağlamda sünni iqtidarlarla şiə iqtidarlar arasında
ayrım etmək lazımdır. Şiələr elm və fəlsəfəyə sünnilər qədər tolerantsız
yanaşmamışdılar. Bunun səbəbi böyük ehtimalla
şiə inanc sisteminin başlanğıcdan bəri batini analiz ənənəsi və fəlsəfə
ilə əlaqə içərisində olmasıdır. Bu üzdən sünni çevrələrdə təzyiqə uğrayan kimi
mütəfəkkirlər şiə iqtidarlara sığınmış və orada çalışmaq imkanı tapmışdılar. Bu
səbəblə sünnilər arasında fəlsəfə itdiyində şiələr arasında bəlli ölçülərdə
yaşamağa davam etmişdi.
ELMİN İLAHİ
AYDINLAMAYA ENMƏSİ VƏ ƏZBƏRÇİ SİSTEM
Şübhəsiz
elm və elmi aradırma insan ağlı və təcrübələrini təməl alan şübhəli
epistemoloji təmələ söykənir. Ancaq orta əsr İslam dünyasında hakim olan
epistemoloji anlayış ictimai və inzibati quruluşa şərt biçimdə İslam dini
bildirişləri və Aristotelin “yeni platonçu” şərhləri kanalıyla gizli təmələ
oturdulmuşdu. Aristotelin effektiv ağlı ”yeni platonçu” şərhçilərin əlində
ilahi kimliyə büründürülmüş, Kindi, Fərabi və İbn Sina kimi filosoflar tərəfindən
eyni ənənə davam etdirilərək peyğəmbəri aydınlatdığı söylənən Cəbrayılla eyniləşdirilmişdi.
Beləliklə, anılan filosoflar tərəfindən filosflar və elm insanları ilə peyğəmbərin
bilgisi eyni qaynağa bağlanmışdı.
Onlara görə
epistemoloji bilgi eynən dini bildiriş kimi dəqiqlik və dəyişməzlik özəlliyinə
sahibdir. Insanların hissləri vasitəsi ilə əldə etdiyi ön bilgi sadəcə düşüncədir,
əsl bilginin, yəni epistemoloji bilginin ortaya çıxması üçün təsirli ağılla əlaqə
qurulmalıdır. Bu əlaqəni hər kəs qura bilməz, sadəcə seçilmişlər. Digər deyişlə,
peyğəmbərlər, filosoflar və hamilər qura bilər. Belə əlaqəylə əldə edilən
bilgiyə “xalidi-hikmət” (dəyişməz-qalıcı bilgi) adı da verilir. İslam mütəfəkkirlərinə
görə insanın özünün epistemoloji dəyəri olan elmi elmi bilgi əldə etməsi
mümkünsüzdür. Bu cür bilgilər ilahi mənşəlidir.
Onları-antik yunan filosoflarını zaman-zaman bir peyğəmbər kimi təqdim etmələri,
hətta Sokrat, Platon, Aristotel kimi seçilmiş simaları ilahi xüsusiyyətlərlə bəzətmələri
söz mövzusu bilgi anlayışının bir uzantısıdır. İslam filosoflarına görə peyğəmbər
bilgini simvollarla, filosoflar isə yalın halda alırlar. Sadəcə epistemoloji
bilginin təməl öncülləri deyil, maraq və nəticəyə söykənən bilgilər də ilahi mənşəlidir.
İslam
filosofları və İslam din filosofları tərəfindən mənimsənən söz mövzusu bilgi
anlayışının insanları təbiəti incələmək və analiz etmək yerinə müqəddəs
kitabları ya da öncəki alimlərin ilahi ilhamla yaratdıqlarına inanılan əsərləri
incələməyə, onları şərh etməyə itələcəyi ortadadır. Söz mövzusu anlayışın bir kənara
çəkilib ilahi aydınlanmanı gözləməyi məsləhət verən İslam təsəvvüfçülərinin
epistemoloji anlayışlarıyla heç bir fərqi yoxdur. Necə ki İslam dünyasında elm
və fəlsəfənin çöküşünün başladığı dövrlərdə, təsəvvüf və təriqətlərin yayılışı
və Qəzzalinin filosofların epistemoloji sistemlərini təsəvvüfə bir alt quruluş
yaratmaq üçün istifadə etməsi bu baxımdan olduqca mənalıdır. Digər tərəfdə antik
yunan və digər toplumlardan edilən tərcümələrin niyə güclü bir elm və fəlsəfə ənənəsi
yaratamadığı, böyük ölçüdə İslam mütəfəkkirlərinin epistemoloji yanaşmalarıyla əlaqəlidir.
Bu anlayış onlara köhnə kitabları bir doqma kimi oxumağa yönəltmiş, tənqid və
şübhə ənənəsi bu səbəbdən tutulmadı. Ayrıca fəlsəfənin soxulmadığı mədrəsələrdə
əzbərçiliyin yayğınlaşması da eyni ənənənin uzantısıdır. Zira bilgi ilahi və dəyişməzdirsə,
filosof və peyğəmbərdən başqa bilgi əldə edəcək biri də yoxdursa, təhsil alan
insanlara keçmişdəkilərin əldə etdiyi ya da müqəddəs kitabda yer alanları əzbərləmək
və analiz etməkdən başqa seçim qalmamaqdadır. Bu passivlik üzünü göy üzünə
çevirmiş, qeyri-şərtsiz ənənəyə təslim olan insan obrazı deməkdir ki, belə
insan obrazı feodal ictimai quruluşun və siyasi iqtidarların işinə gələcəyi
açıqdır.
NƏTİCƏ: ELM
VƏ FƏLSƏFNİN TARİXƏ QARIŞMASI
Orta əsr
İslam dünyasında 9-10-cu əsrlərdə tərcümə fəaliyyətləri ilə başlayan və
imperiyalaşmaq prosesinin güdülməsi ilə toplumun praktik ehtiyaclarını
qarşılamağı məqsəd qoyan elmi və fəlsəfi
uğurun var olduğu görülür. 12-ci əsrdən sonra bu fəaliyyət gedərək
itmiş, İslam toplumlarının keçmişi təkrar başlamışdı. Başlanğıcdakı proseslər Qərbdəki
bənzər elmi aydınlanma yarada bilməmiişdi. Bu, səbəbsiz deyildi. Çünki İslam
toplumunun feodal, mərkəziyyətçi durağan quruluşu ehtiyacları məhdudlaşdırmış,
elm və fəlsəfəni iqtidarların, İslam hüquqşünaslarının və İslam din
filosoflarının kaprizlərindən asılı etmişdi. Söz mövzusu ictimai quruluş itaətə
yönəlik din mərkəzli, teleoloji, tolerantlıqdan məhrum, elmi ilahi aydınlanmağa
endirən və bundan ötrü əzbərçiliyi ön plana çıxardan, hər cür təbii səbəbi
inkar edən zehniyyəti davamlı dəstəkləmiş, bu zehniyyət mədrəsələrdə möhkəmlənmişdi.
Söz mövzusu zehniyyətə zaman-zaman Mötəzililər ilə İslam filosofları sanılanın əksinə
orijinal paradiqma qoya bilməmiş, buna görə də məhsuldar, zehniyyət dəyişikliyi
yaradan bir anlayış ortaya qoya bilməmişdilər. Bu-təbiidir, çünki onlar da
toplumu Allah adına idarə etdiyini müdafiə edən xəlifə-sultanların
qoruyucuların altında çalışmaq imkanı tapmışdılar. İqtidardan uzaq
qaldıqlarında da onun dəstəyini almağa çalışmışdılar. Digər tərəfdən düşüncələrində
dəfələrlə doqma kimi izlədikləri keçmiş mədəniyyətlərin fəlsəfi anlayışları da
idealist elementlər doludur və bu elementlərin materialist xüsusiyyətli elm və
şübhə ttələb edən elmi düşüncə ilə çox örtüşmədiyi bilinməkdədir.
0 comments :
Post a Comment