28 -
29 sentyabr 1941-ci il tarixlərində - tam sayı vermək lazımdırsa - 33.771 hər yaşdan
yəhudi bu məkanda güllə qusan maşınlı tüfənglərin qarşısında ölümü tapdı. Bu
say Ukrayna torpaqlarının Sovet orduları tərəfindən qurtarıldığı 1944-ci ilə gəlindiyində
100.000-i aşmışdı
O dəhşət
dolu günləri yaşamış rus yazıçısı Anatoliy Kuzneçov hələ 14 yaşındaykən ətrafında
cərəyan edən qeyri-insani olayları gündəliyində yazmağa başlayır. İllər sonra
bir çox şahidliyin da əlavə görməsi ilə "Babiy Yar: Sənədli xüsusiyyətdə
bir roman" adlı əsərini hazırlayır. 1966-ci ildə ilk dəfə nəşr olunan
kitab Sovet idarəsi tərəfindən senzuraya tabe tutulur. Daha sonra qərbə mühacirət
edən Kuzneçov kitabını orijinal məzmunu ilə yenidən bu dəfə İngiltərədə çıxardır.
Ədəbi
heç bir iddiası olmayan kitabın giriş hissəsində müəllifin bu təsbiti yer alır:
"Bu kitabdakı hər şey doğrudur. Burada müxtəlif insanların anlatdıqlarına
yer verdim və onların hər söylədiyini yazdım. Dolayısı ilə başlıqdakı sənədli təyinnaməsinin əsası budur. Heç bir ədəbi qayğıya yer vermədən hadisələri inkişaf
etdikləri şəkildə qələmə aldım ... "
Kitabda
adından söz edilən şahidlərin biri Dina Proniçevadır.
"Qaranlıq
basdırmışdı. Bizləri sıraya soxdular və yürünə bilməyəcək qədər dar taxta bir
körpünün üstünə düzdülər. Altımızı görə bilmirdim. Birdən atəş etməyə
başladılar. Gözlərimi bağladım, nəfəsimi tutdum və güllələrdən biri mənə işabət
etmədən özümü aşağıya atdım. Çox bir yara almadan, daha sonra başqa cəsədlərlə
dolu olduğunu anladığım bir çuxura düşmüşdüm. Qısa müddət sonra tüfənglərin səsi
susmuşdu. Bu dəfə bir neçəsi çuxurun içinə enib hələ ölməmiş olanların işini
bitirməyə başladılar. Öksürənlər, inləyənlər bir-bir susdular. Tərpənmədən,
özümü ələ vermə qorxusu içində eləcə yatırdım. Üstümdə ciddi bir ağırlıq olmalıydı,
çünki bir ara nəfəssizlikdən boğulacaq hala gəldim, ancaq qımıldaya bilmirdim...
Nə qədər zaman keçdi bilmirəm, sonunda qurşunlanmaq bahasına hərəkət etməyə qərar
verdim. Vurularaq ölməyin canlı-canlı basdırılmaqdan yaxşı olacağına qərar
vermişdim... "
Hər kəs
Auşvitzi, Daxaunu və ya Treblinkanı bilir. Bunlar ölüm fabrikləri halına gətirilmiş
nifrət qalalarıdır, sənaye qırğınının təpə nöqtəsidir. Babiy Yarda isə hər şey
çox məsumdur. Kiyev yaxınlığında kiçik bir vadidir burası. Ətrafda heç bir şey
yoxdur...
19 -
20 sentyabr 1941-ci ildə Ukraynanın ən böyük şəhəri Kiyev almanların əlinə düşər.
875.000 nəfərlik əhalinin 20% -i qədəri yəhudi idi. Hərçənd Sovetlər strateji
işlərdə işçiləri şəhərin düşməsindən dərhal əvvəl təhliyə etmişdir və bunların
içində yəhudilər də vardı, ancaq bu əməliyyatdan neçə yəhudinin yararlandığı qəti
olaraq bəlli deyil.
1914
- 18 müharibəsində alman işğalını dadmış olan şəhər xalqı vəziyyəti müsbət
görür. Almanların mədəni bir şəkildə davranacaqlarına dair şübhələri yoxdur. Hətta
bəziləri Sovetlər tərəfindən təxrib edilmiş ictimai və iqtisadi quruluşun almanlar
tərəfindən düzəldiləcəyini belə ümid edirlər.
Ancaq
olaylar elə işləməz və Kiyev xalqı almanların əlinə düşmənin nə anlama gəldiyini
acı bir şəkildə öyrənir. İşğaldan dərhal sonra müqavimətçilər tərəfindən alman
ordu qərargahının qonaqlandığı bölgələrin yaxınlığında partladılan bombalar gərginliyin
sancağını çəkər.
Ordu
generalı Alfred Yodl Nürnberq prosesləri əsnasında vəziyyəti belə
yekunlaşdıracaqdır:
"...
Şəhəri ələ keçirməmizə üstündən çox az vaxt keçmişdi ki bir seriyalı partlama
ilə qarşılaşdıq. Şəhər mərkəzinin böyük hissəsi yanırdı. Hər yerdə alovlarla
boğuşmaq məcburiyyətində qalmışdıq. Ciddi itkilərimiz vardı. Əvvəllər bir təxribatdır
deyə düşündük, ancaq daha sonra ələ keçirdiyimiz planlar bunun təşkilati bir hərəkət
olduğunu sübut etdi ... "
Həbs
olunanlar arasında yəhudilərin olması Kiyevin yeni rəhbərlərinə uyğun cavabın
tez zamanda tapılması mövzusunda ilham verir. Bənzər şəkildə işğal edilən bir
çox şəhərdə olduğu kimi gettolar qurulmaz, düşərgələr yaradılmaz, nəqllər edilməz...
Kiyev yəhudiləri bir mərkəzdə toplanır və birbaşa məhv edilmək üzrə Paul Blobel
əmrindəki Sonderkommando 4A'nın önünə göndərilirlər.
"Kiyevdə
və yaxınlığında yaşayan bütün yəhudilər 29 sentyabr səhər saat 8-də, Melkionova
və Dokhtureva prospektlərinin birləşdiyi küncdə olacaqlar. Yanlarında şəxsiyyətlərini,
pul və qiymətli əşyalarını alacaqlar. Geyim və səfər üçün lazımlı digər
ehtiyaclar da özləri ilə olacaq. Bu əmrə uyğun gəlməyənlər görüldükləri yerdə
vurulacaqdılar. Yəhudilərin boşaltdıqları evlərə girən və onların mallarını
oğurlayanlar da eyni sonu paylaşacaqdılar... "
Şəhərin
SS komandiri tərəfindən nəşr olunan bu bəyanat ilə almanların gözləntisinin çox
üstündə 30.000'dən çox yəhudi yeni məskunlaşma vahidlərinə nəql ediləcəklərini
sanaraq - ki bu istiqamətdə ciddi bir təbliğat söz mövzusudur - göstərilən yer
və saatda hazır olur. Gələnlər 100-lük qruplara ayrılırlar və yəhudi qəbiristanlığının
olduğu istiqamətə - Babiy Yar'a doğru gediş başlayır.
Yəhudilər
tikanlı məftillərlə çevrilmiş sahəyə daxil olduqda soyunmaları əmr edilir. Daha
sonra onluq qruplar halında diqqətlə açılmış böyük bir çuxurun ya da məzarın kənarına
gətirilir və maşınlı tüfənglərlə daranırlar. Seriya-seriya qətl edilirlər,
onları izləyən və bir az sonra eyni aqibəti paylaşacaq çarəsiz insanlar önündə
...
İrina Korşunova 29 sentyabr tarixli gündəliyinə belə qeyd edir: "Yəhudilərə nə
olduğunu hələ bilmirik. Bəzi dəhşət dolu xəbərlər gəlir, ancaq bunlara inanmaq
mümkün deyil. Öldürüldükləri deyilir. Kimiləri də vaqonlara mindirilib dəyişik
yerlərə göndərildiklərini söz edir. Hara getdilər? Onlara nə oldu? Kimsə
bilmir! Tək bir şey çox açıqdır; Bütün sənədləri, yanlarına aldıqları yeməklər
və geyəcəklər bir yerə toplanmış, varlıqlarına əl qoyulmuş, sonra da Babiy
Yardan yox edilmişlər deyilir. Bu aydın deyil ... "
Raisa
Ester Maystrenko. Anası yəhudi, atası isə rusdur. Yəhudilərin ölümə göndərilmək
üzrə toplandıqları 29 sentyabr 1941-ci ildə hələ 3 yaşında idi. Toplanma yerinə
anası ilə birlikdə getmiş, ancaq daha sonra edilən təsnifdə ana - qız bir-birlərindən
ayrılmışlar və bir daha heç görüşə bilməmişdilər.
"İki
qrupa ayrılmışdıq. Kişilər və qadınlar bir qrupda, uşaqlar və yaşlılar digərində.
Mənim şansım vardı, çünki nənəm Tatyana ilə birlikdəydik. Maşınlar atəş etməyə
başlayınca olub-bitəni dərhal anladı və məni qucağına alaraq geriyə doğru
qaçmağa başladı. Bir tərəfdən də əlində rus pasportunu yelləyir və “mən rusam,
məni buraxın” deyə qışqırırdı. Əsgərlər qaçtığımız istiqamətə doğru atəş
edirdilər, ancaq buna heç diqqət edəcək vəziyyət yox idi. Allahdan tutdura bilmədilər.
Onsuz da axın-axın gələn o qədər insan var idi ki, işləri başlarından aşırdı
... "
Yenə şahid ifadələri:
"Bu
qədər böyük bir müvəffəqiyyət gözləmirdilər. Ancaq elə gözəl bir təbliğat
etmişdilər ki, gələnlər daha insanca yaşayacaqları yerlərə göndəriləcəklərini
sanmışdı. Dolayısı ilə 5 ilə 6 min adam gözləyərkən 30.000'dən çox bir izdiham
toplanmışdı o gün meydanda. "
Einsaztgruppe
C hesabatından
"Almanların
işlərini tamamilə bitirəcək zamanları yox idi. Dolayısı ilə ikili qruplar halında
insanları alırlar, başlarını bir-birlərinin yanına doğru tutur və tək güllə ilə
iki nəfəri öldürməyə çalışırdılar. Çuxura yaralı olaraq düşənləri isə daha
sonra tapança ilə öldürürdülər. Qısa boylu uşaqlarıysa canlı olaraq gömürdülər.
"
Tarixçi
Feliks Levitas
"İnsanları
səhərdən axşama qədər öldürürdülər. O gün sırası gəlməyənlər baraklara qoyulur
və ertəsi gün prosesə davam edilirdi. Daha sonra toplanan geyimər yük
maşınlarla götürülürdü. Bu tam beş gün beləcə davam etdi. Kimsə buna mane
olmadı, kimsə etiraz etmədi. "
Serqey
İvanoviç Luçenko, qəbiristanlıq işçisi
Almanlar
Ukraynada bu vəhşi işlərində özlərinə köməkçi olacaq bir çox könüllü tapır. Poqromların
bir-birini izlədiyi və antisemitzmin ənənəvi olaraq kök saldığı bu torpaqlarda
belə bir vəziyyət çox da çaşdırıcı deyildi. Necə ki, özlərinə gətiriləcək hər yəhudi
üçün 1000 rubl təklifi edincə xalqdan xeyli dəstək görürlər.
Ancaq
pislərin yanında yaxşılar də vardır. Necə ki, min bir çətinliklə evlərinə dönən
Raisa Esteri və nənəsini qonşuları heç donos etməmiş, 2 ildən çox bir müddət çölə heç çıxmadan
qonşularının köməyi ilə yer altı həyat sürmüşdülər. 1990-ci ildən bu yana
Ukrayna Yəhudi Cəmiyyəti qırğınlar zamanı yəhudiləri qurtaran, saxlayan,
qaçmalarına ön ayaq olan 431 ukraynalıya "Babiy Yar dürüstü"
mükafatı verməkdədir.
Əlbəttə,
Babiy Yarda öldürülənlər yalnız yəhudilər deyildi. Bir çox müxalif, rus, polşalı
və çex müharibə əsiri, müqavimətçi və nəhayət Kiyev yaxınlığındakı Pavlov Xəstəxanasında
müalicə görən zehni əlillər də bu insanlıq xarici rəftardan nəsibini alır.
Rəqəmlər
təəccüblüdür. Müharibədən sonra aparılan araşdırmalarda 3 il qədər sürən alman
işğalı əsnasında 220.000 adamın burada can verdiyi təsbit edilmişdir. Yalnız 2
gündə 29-30 sentyabr 1941-ci ildə 33.771 yəhudi qətl edilir. Almanlar 29 sentyabr
səhəri verilən ünvanda toplanan bütün yəhudiləri özlərindən gözlənilən bir qətilik
içində təsnifləmiş, saymış, sənədlərinə və qiymətli əşyalarına əl qoymuş və son
dərəcə soyuqqanlı bir intizam içində qeyri-mümkünsüzü bacarmışdır. Bu edilən
işin necə sıradanlaşdırıldığının dəlilidir.
İyul
1943-cü ildə qırğının memarı Paul Blobel təkrar Kiyevdə dönər. Bu dəfə
missiyası sürətlə irəliləyən Qırmızı Ordunun qarşısında lazımlı təmizliyi etməkdir.
Tarixin qarardılması bu mənada nasistlərin ən tez istifadə etdikləri
üsullardandır. Ancaq edilənlər o cür dərin, hal və xüsusiyyət mənasında o cür zəngindir
ki, bunların silinməsi, ironik olaraq, icrasından daha çətin və bahalı
olmuşdur.
Blobel
Nürnberqdəki yargılanması əsnasında belə deyir:
"Avqust
1943'dəki son Kiyev ziyarətim əsnasında böyük bir çuxurda yandırılan cəsədlər
gördüm. Çuxur həqiqətən çox böyük idi. 55 metr uzunluqda, 3 metr genişlikdə və
2.5 metr dərinlikdə bir məzardı bu. İlk əvvəl məzarın torpaqla örtülmüş üzü
açıldı. Daha sonra içinə yanıcı maddələr qoyuldu və atəş yandırıldı. Alovlar
iki gün ərzində yandı. Daha sonra ətraf soyuduldu və nəhayət dəlil ola biləcək
hər şey toplandı. Ancaq ruslar irəliləyirdi. Cənubdakı və şərqdəki məzarlara əl
atmaq mümkün olmadı. "
Babiy
Yar və burada nə olduğunu anlamadan itib gedənlər uzun illər boyunca unuduldu.
Bölgədə can verən yəhudilərin xatirəsinə bir abidə tikilməsi çox uzun illər
Moskva hökumətləri tərəfindən tam siyasi qayğılarla rədd edildi. Hərçənd məşhur
rus şairi Yevtuşenko yaşananlar haqqında içindən gəldiyi kimi söylədi; bəstəkar
Şostakoviç bu şeirdən həqarətlə 13-cü simfoniyasında üsyanını notlara tökdü.
Ancaq bunlar mənalı, lakin kafi deyildi. Nəhayət 1991-ci ildə Sovetlərin
yıxılmasının ardından ölənlərin xatirəsinə Menora şəklində bir abidə açıldı.
Kuzneçov
Babiy Yardaki vəhşiliyə həsr etdiyi romanının sonunda belə deyir:
"Burada
qeyri-adi heç bir şey anlatmadığıma yenidən vurğu etmək istəyirəm. Bunlar bir
sistem ilə bütünləşmiş gerçəklərdi. Olaylar insanların bu gün kimi olduqları qədər
yaxın bir keçmişdə oldu...”
0 comments :
Post a Comment