REALİZM
Realizm
estetik bir anlayış olaraq 19-cu əsrin ortalarında Fransada ortaya çıxmışdır. Necə
ki, romantizm klassisizmə bir etiraz xüsusiyyətindədirsə, realizm həm klassisizmə,
həm də romantizmə bir etirazdır. Məqsəd sənəti klassik və romantik axınların
süniliyindən qurtarmaq, müasir əsərlər yaratmaq və mövzularını öncə yüksək dərəcə
və temalarla əlaqədar deyil, ictimai sinif və temalardan seçməkdir. Realizmin məqsədi
gündəlik həyatın ön yarqısız, elmi bir tutumla araşdırılması və bir elm
adamının klinik tapıntılarına bənzər obyektiv bir dünyagörüşüylə ortaya
qoyulmasıdır.
Realizm
özündən əvvəlki ədəbi cərəyanların müdafiə etdiyi konseptual həqiqətə qarşı
çıxır, onun yerinə fakt gerçəkçiliyini, bunun insan və gerçək anlayışlarını ədəbiyyata
yerləşdirir. Çünki realizm çox böyük ölçüdə pozitivizm üzərində oturur.
"Ümumi olaraq müasir elmi təməl alan, batil inancları, metafizik və dini,
insanlığın irəliləməsini əngəlləyən elm əvvəli düşüncə tərzini" rədd edən
dünyagörüşüdür.
"Realizm"
anlayışı "gerçək" mənasını verən fransızca “realite” (gerçək, realizm) sözündən
törəmişdir. Realizm ümumi anlayış mənası “həyatı, təbiəti, insanı və hadisələri
olduğu kimi izah etmə, köçürmə narahatlığı ətrafında təşəkkül etmiş
anlayış", realist isə "həyatı, təbiəti, insanı və hadisələri olduğu
kimi köçürmə, köçürmə iddiasında olan sənətkar və ya əsər" deməkdir.
Ağlın
insanlar üçün tək çıxış yolu olduğunu müdafiə edirlər. Əslində realizm
istisnasız bütün sənət axınlarının əsas problemidir. Axınların bu problemdə
bir-birlərindən ayrıldıqları xüsus öncəliklə gerçəyin nə olub-olmadığı məsələsidir.
Zira tarix boyunca tək bir gerçək tərifi üzərində razılaşmağa varıla bildiyini
söyləmək mümkün deyil. İkinci xüsus isə gerçəyin necə əks etdiriləcəyi, əks
etdirilməsi lazım olduğu və ya əks etdirilə biləcəyi mövzusudur. Bu səbəblə
yuxarıda söz mövzusu etdiyimiz ümumi mənalı bir realizm əslində 19-cu əsr ədəbi
axınından çox daha əvvəlki dövrlərdə də vardır. Yəni 19-cu əsr öncəsi dövrlərdə
də bəzi sənətkarlar öz inancları istiqamətində həqiqəti ifadə etmə; həyatı, təbiəti,
insanı və hadisələri olduğu kimi izah etmə, köçürmə narahatlığı içində olmuşdular
və bu səylərində də müəyyən uğurlara çatmışlar. Çünki Qərb sənətləri Platon və
Aristoteldən bəri həmişə gerçək arxasında olmuşdur.
Realistlər
ağıl və məntiqə son dərəcə önəm verirlər. Həyatdakı hər şeyi ağıl və məntiq
yolu ilə açıqlamağa çalışırlar, ağla və məntiqə uyğun gəlməyən şeyləri isə qətiliklə
qəbul etməzlər. Bununla birlikdə realizm - gerçək və bunun əsk etdirilməsindəki
bəzi fərqliliklər nəzərə alınmaq şərti ilə o gündən bu günə hələ varlığını
davam etdirən bir sənət anlayışıdır.
"QUMARBAZ"
Fransada
yaşamaqda olan bir rus generalı və ailəsinin yanında müəllim olaraq çalışan Aleksey
İvanoviç iki həftə davam edən bir ayrılıqdan sonra generalın yanına geri dönür.
Bu müddət ərzində otelə bir neçə tanış sima gəlmişdir. Bunlardan biri
İvanoviçin heç xoşlanmadığı fransız, digəri isə İvanoviç ilə möhkəm bir
dostluğu olan Mister Astleydir. Zamanla fransızın oteldə oluşunun səbəbini anlamağa
başlamışdır. Generalın fransıza borcu var və bu borcu da uzun müddətdir xəstə
olan Rusiyadakı zəngin bibisindən qalacaq mirasla ödəməyi düşünürdü.
İvanoviçin
generalın ögey qızı Polinaya olan sevgisi gün keçdikcə artır və ona daha çox
bağlanırdı. Lakin Polina ona qarşı əsassız davranışlar sərgiləyir. Gah səmimi
olur, gah alçaldır. Ayrıca fransız ilə Polina arasındakı yaxınlaşma da İvanoviçin
gözündən qaçmamışdır.
Zaman-zaman
Polina və İvanoviç gəzintiyə çıxır və dərdləşirdilər. Günlərin birində Polinanın
yenə asiliyi tutmuş və İvanoviçə özünə bağlılığını göstərməsi üçün, şəhərin
hörmətli sayılan kəslərindən olan baron və baronessaya almanca bir şeylər söyləməsini
əmr edir. Lakin onun bu sözləri baron tərəfindən kobud olaraq qiymətləndirilir.
Bu hadisənin ardından baronun şikayəti üzərinə general İvanoviçi işindən atır.
Lakin bu əsnada gözlənilməz bir hadisə reallaşar. General və ailəsinin uzun
müddətdir öləcək deyə xəbər gözlədiyi Rusiyadakı bibiləri gəlmişdir.
Bu
hadisə İvanoviç'in işinə yaramışdır. Çünki nənə onu sevir və güvənirdi. Nənə zəngin,
bir o qədər da xasiyyətsiz bir qadındır. Zamanla nənə oradakı qumarxanalara getməyə
başlayır. Təbii ki, yanında da bu mövzu haqqında daha əvvəldən məlumatı olan
vardı. İlk günlərdə hər şey yolundadır, lakin günlər keçdikcə nənə itirməyə
başlayır. Sonunda nənənin pulları tükənmiş və Rusiyaya dönməyə qərar vermişdir.
Gedərkən yanında Polinanı da aparmaq istəyir, amma Polina qəbul etmir.
Bir
gün İvanoviç otağına gəldiyində otağında Polinanı görür. Daha əvvəl heç
yaşanmamış bu hadisə qarşısında İvanoviç çaşqınlığı gizlədə bilmir. Polina
İvanoviçə pula ehtiyacı olduğunu söyləyir.
O anda İvanoviçin ağlına bir şey gəlmişdir. Qumar. Əlindəki bütün pulla ruletka
oynayır və şansının köməyiylə iki yüz min rubl qazanar. Lakin otelə qayıdanda
Polinanı pərişan bir halda tapır. O gündən sonra Polina Mister Astleyin yanında
müalicə almağa başlayır. İvanoviç də generalın sevgilisiylə Parisdə iki aylıq
gözəl bir həyat yaşayır. Daha sonra köhnə səfil həyatına geri dönür. Günlər belə
keçib gedərkən İvanoviç Hamburqda Mister Astley ilə qarşılaşır. Bu
qarşılaşmanın ardından İvanoviç Polinanın özünü nə qədər çox sevdiyini anlayır
və yeni bir həyata başlayır.
DOSTOYEVSKİ
DOSTOYEVSKİ
Bu əsərdə
hadisələr real həyatdan götürülmüşdü. Müəllif öz həyatında yaşadığı 10 illik
böhranlı bir dövrü qələmə almışdır. Romanın qəhrəmanı gerçək həyatda özüdür. O
illərdə yaşamış olduğu böhranları, problemləri, hadisələri və gəl-getləri
olduğu kimi romana əks etdirmişdir. Rusların, ingilislərin və fransızların ruhi
portretini çəkmiş, insanları və toplumu çox yerində təsvirlərlə anlatmışdı.
Dostoyevski romanda heç bir müdaxilə etmədən tamamilə tərəfsiz davranmış,
olayların axışına qarışmamış, hər şeyi olduğu kimi əks etdirmişdi.
“Qumarbaz”da
anladılan şəxslər və hadisələr 1850-ci illərdə Fransa, Rusiya və İngiltərədəki
şəxslər və hadisələrə bərabərdir. Romanda gerçək məkan adları və həqiqi uzun təsvirlər
sayəsində hadisənin keçdiyi yerlər oxucunun zehnində bir-bir canlanmaqdadır. Bu
da romana duyulan marağın artmasını təmin etməkdədir. Hər insanın oxuması lazım
olan bir romandır. Dünya ədəbiyyatında psixoloji realizmin ən qüvvətli nümayəndəsi
olan Dostoyevski bir çox əsərində olduğu kimi “Qumarbaz”da da insanı, insan təbiətini
və insan gerçəyini çox müvəffəqiyyətli bir şəkildə izah etmişdir. “Qumarbaz”
bioqrafik və ya avtobioqrafik bir roman deyil. Əsər yazıçının həyatının sadəcə
bir istiqamətinə işıq tutmaqdadır: Qumar ehtirası.
Yazıçının
bu əsəri 29 gündə yazdığı göz qarşısında saxlanılsa, nə qədər müvəffəqiyyətli
olduğu bir dəfə daha aydınlaşır. Tam bir realizm romanı xüsusiyyəti daşıyan
roman yazıldığı dövrdən günümüzə qədər dəyərindən heç bir şey itirməmiş və
bundan sonra da itirməyəcək.
0 comments :
Post a Comment