İrlandiyada
militarist və azadlıq sloqanlarının yayıldığı və siyasətin sərtləşdiyi bir ortamda
yetişən Ceyms Coys bir çox fərqli ideologiyanın kəsişdiyi bir nöqtədə durmuş və əsərlərində
bu ideologiyaları əks etdirmişdi.
Əsərlərinin
önəmli olmasına rəğmən işlətdiyi ifadə üsulları və dili səbəbi ilə ortaya çıxan
oxuma çətinliyi Ceyms Coysu ürküdücü yazar halına gətirir.
Bunlara
bir də əsərləri haqqında davam edib gedən müzakirələrin teorik soyuqluğunu əlavə
etməliyik. Adi oxucu üçün Coys külliyatına başlamaq sanki təcrübə laboratoriyasına girmək
kimidir.
15
hekayədən ibarət olan “Dublinlilər” əsəri Dublində yaşayan adi insanların hekayələrindən
ibarətdir, amma bütün hekayələrin əsl qəhrəmanı
şəhərin özüdür. Şəhər qarşımıza bir keşiş, bir kassir, bir hakim, bir işçi
olaraq çıxır. Bütün təsvir və dialoqlarda onun səsi eşidilir. Kitabdakı
hekayələr bir-birindən müstəqil deyil. Müəllif Dublini insan kimi yaşadır. İlk
hekayələrdə Dublinin uşaqlığını anladaraq işə başlayır. Sonra gəncliyini və
yetkinliyini, ən son da ictimai həyatdakı yerini ələ alır. İlk baxışda son dərəcə
önəmsiz və adi görünən “kiçik insanların həyatları”ndan yola çıxraq daha dərinlərdəki
“böyük” və ekzistensial problemləri
vurğulayır.
Coys
ölkəsinin ruhi tarixindən parçalar verməyi planladığını və bunun üçün Dublini ələ
aldığını söyləmişdi. Daha sonrakı romanlarında da eyni mövzunu yeniləyərək yüzlərlə
səhifəlik bir Dublin ya da İrlandiya dastanı yaratdı. Olduqca pessimist
dastan. Kitabda yer alan hekayələrini uşaqlıq, gənclik, yetkinlik və ictimai həyatı
olaraq 4 dəyişik baxışla yaradarkən son
hekayəsinin adını da “Ölülər” qoymuşdu. Əslində ölü olmaqlıq halı Dublin özəlində
İrlandiyanın tamamına yayılan maddi, mənəvi, ruhi və zehni yoxsulluğu işarə
edir. Daha ilk hekayələrdə qarşımıza məhkumluq, hərəkət əlilliyi, uğursuzluq və
ölüm qavramları çıxır, hekayədən hekayəyə varlıqlarını anbaan hiss etdirirlər.
İrlandiya
reallığını əks etdirə bilmək üçün adi insanların adi həyatlarını göstərməyə
girişən Coysun uğuru sadəcə insan və toplum müşahidələrindən deyil, bu
insanları əşya, məkan və ictimai həyat içərisində çox zəngin ayrıntılarla təsvir
etməsindən gəlir. Onun simvollarla yüklənmiş şeirvari dilində evlər, otaqlar,
yemək və geyimlər, şəhərin küçələri elə donuq rənglərə bürünür ki, heç bir həyat
parıltısı gözümüzdə canlanmır. Coys sanki “yaşayan ölülər”i göstərir. İlk 14
hekayəyə sərpişdirilən simvolların hamısının yer aldığı “Ölülər”də toplumun
duyğularının mexanikliyini, adiliyini və donuqluğunu vurğulayır.
Ceyms
Coys roman sənətinə baxışı ilə XX əsr ədəbiyyatına dərindən təsir etmişdi.
Özündən sonra gələn nəsillərə təsir edən, təsirləri bu günə qədər uzanan Coys
akademik çalışmalarda ən çox mərcək altına alınan yazarlardan biridir.
Əsərlərinin
dəyəri sonradan anlaşılan Ceyms Coysun ədəbiyyat tarixindəki yeri mövzusunda
bir çox tənqidçi oxşar fikirlərə sahibdir. Coysun “Uliss”ini oxuduqdan sonra
Virciniya Vulf belə deyir: “19-cu əsri bitirən adam” Coysun modernizmlə əlaqəsini
anlamaq üçün həyatda, texnologiyada, toplumda modern olmaqla incəsənətdə modern
olmaq arasındakı fərqi bilmək lazımdır. Modern toplumda qurumlar və əlaqələr insanı
şablonların və kateqoriyaların içinə həbs olmağa zorlarkən modern sənətkar bu
monotonlaşdırma və ruhsuzlaşdırmayla mübarizə aparır. Eynən Coysun etdiyi kimi.
Yenə də Coys anlaşılması asan yazar deyil. Həyatı boyunca göbək bağı ilə bağlı
olduğu 2 dəyərdən qaçmağa çalışdı: Din və vətən. Amma bacara bilmədi.
Coysla bağlı yanlış anlaşılmaların təməlində bu mübarizənin sadəcə qaçış kimi
görünən tərəfinə fokuslanılması yatır. Coysun “Sənətkarın bir rəssam olaraq
portreti”ndəki qorxulu monastr təsvirləri müəllifin din əleyhdarı olaraq görülməsinə
səbəb oldu. Coys katolikliyə qarşı deyil,
kilsəyə və onun geri qalmış, avtoritar qurumlarına qarşıydı. İrəliləyən
yaşlarında katolikliliklə əlaqəsini gözdən keçirəcəkdi.
Coysun
əsərlərində İrlandiyada yüksəlməkdə olan milliyətçilikdən və aşağılıq kompleksi
ilə kirlənmiş İrlandiya əxlaqından lağlağı ilə söz etməsi onun sadəcə universal
dəyərlərin keçərli və yetərli olduğu beynəlmiləl dünya axtarışında olduğu təəssüratı
doğurdu. İrlandiyanı tərk etməsi bu təəssüratı gücləndirdi. Halbuki Coysun vətənsizliyinə
dair mülahizəsi dinsizliyinə dair olan qədər
yanlışdır. Çünki Coys İrlandiyanı xarici dünyaya açmağa çalışarkən sərf etdiyi səydən
daha artığını İrlandiyanı və özəlliklə Dublini xarici dünyaya tanıdarkən sərf
etdi. Bunu da siyasi şüurla etdi. Bənzər şəkildə İrlandiyanın siyasi azadlıq
savaşını önəmsəmir kimi görünərkən mədəni azadlığının təməllərini atmaq üçün əlləşdi.
İstifadə etdiyi dili və nümunə göstərdiyi əxlaq sistemini tam da bu məqsədə
xidmət edəcək şəkildə dizayn etdi. Ona görə İrlandiyanın müstəqilləşdirilməsi lazım olan üzvü-ruhu idi."Əxlaq tarixini yazmaqla ölkəmin ruhi azadlığına ilk addımı atdım" deyərək özünü müdafiə etməsi buna görədir.
Ceyms
Coys Dublindən qaçıb Avropaya sığındı, amma içində Dublindən qaça bilmədi.
Parisdə dostluq etdiyi Artur Pauer bu gerçəyi belə anladır: “Həyatının böyük
qismi boyunca Avropada yaşamasına rəğmən bu, onun marağını çəkmirdi. Xəyal gücü
hər zaman Dublinə fokuslanırdı.” Coysun əsərlərini anlamaq üçün onun məktublarına
baxmaq lazımdır. Bu məktubların birində deyir: “Dublini seçdim, çünki bu şəhər
mənə iflicin mərkəzi kimi gəldi.
0 comments :
Post a Comment