1957-ci
ildə "Əlcəzair müharibəsi”ndən sonra Fransa Əlcəzairdəki bütün müxalifəti məhv
etdiyini iddia edir. Halbuki 11 dekabr 1960-cı il bazar günü və sonrakı günlərdə
əlcəzairlilər müstəqilliklərini əldə etmək üçün xalq nümayişlərini təşkil
edirlər. Və o əlcazairlilər bugün tarixib səhifələrindən silinmiş kimidirlər.
Əlcəzair
(şəhər) mərkəzində yer alan Beluizdad səmti (keçmiş, müstəmləkə dövrü adı ilə
“Belkur”) 11 dekabr 1960-cı ildə və izləyən günlərdə yeni xalq hərəkatıın səhnəsi
olmuşdu. Minlərlə əlcəzairli kişi Fransa müstəmləkəçiliyinə qarşı və azadlıq
üçün yürümüşdülər. Əlcəzairli qadınlar da yürümüşdülər. Tarixin bu parçası, təəssüf
ki, bilinməz qalmışdı və Əlcəzair müstəqillik mübarizəsində qadınların görünməzləşdirilməsini
ortaya qoyur.
“BÜTÜN
QADINLAR ÖLDÜ”
Əslində
11 dekabr 1960-cı ilə həsr olunan muzeyin qarşısındakı kafedə görüşülənbütün kişilər nümayişlərə ya qatılmış
olduqlarını, ya da qatılanları tanıdıqlarını qeyd edirlər. Amma onlardan
qadınlar soruşulanda “hamısı öldü” deyə cavab verirlər. Kişilər hələ buradaykən
qadınlar niyə ölmüş olsunlar ki? Bu suala nə cavab verəcəklərini bilmirlər.
Muzeydə də sadəcə kişilər var və onlar da qadın nümayişçilər haqqında danışmağa
həvəssizdirlər. Muzeyin önündən keçən yaşıl örtülü, böyük qara gözlü qadın
nümayişlərə qatıldığı qeyd edir, amma daha çox danışmaq istəmir. Əlcəzairli
qadın “Onlar (fransız əsgərləri) bizi öldürdülər və dahasını da etdilər” deyir
cinsi şiddətə məruz qaldığını ya da bu mövzu haqqında danışıqları eşitdiyinə
eyham vuraraq.
NÜMAYİŞÇİLƏRİN
SİLİNƏN İZLƏRİ
Qadınlar
sadəcə görünməz qılınmırlar, eyni zamanda bu olayların yaddaşı bunları təşkilatladığını
iddia edən (həm keçmişdəki, həm də günümüzdə iqtidar olan) Milli Qurtuluş Cəbhəsi
ilə anlıq ortaya çıxan nümayişlər söz mövzusu olduğunu ifadə edən yurddaşlar
arasında toqquşma mövzusu olur. (Hocine Hamouma da bu yurddaşlardandır. Müstəqil
araşdırmaçı zamanını və pulunu içində yer aldığı toplanmalar üzərinə gerçəkləri
yenidən redaktəyə həsr edir. Ayrıca Kasba və ətrafına yönəlik ziyarət əsnasında
bunları canlandırmağı təklif edir. Özü yayınladığı 2 cildlik “Dekabr uşaqları”
kitab üçün qadın və kişi nümayişçilərin tarixini yenidən yaratmaq və qadınları
tapa bilmək üçün illərini ortaya qoymuşdu.)
Bu
qadınlardan biri hekayəsini TV5 oxucuları ilə paylaşmağı qəbul etdi. Söz
mövzusu qadın “Fatihə”dir. Bu, onun nümayişçi adıdır. Əlcəzairin rəğbətini görən,
sonralar isə Fransada rəğbət görən məhəllələrin də buranın obrazı ilə inşa
edildiyi “Clos Salambier” məhəlləsinə çatmaq üçün kanat yoluna minmək lazımdır.
Burada insan “şəhidlər”in xatirəsinə ucaldılan abidədən gözlərini ala bilmir.
Fatihə
A. 28 yanvar 1944-cü ildə doğulmuşdu. 11 dekabr 1960-cı ildə 16 yaşında idi.
Hekayəsinə “Mən Kasbadan öncə Marenqo küçəsində yerli qızlar məktəbinə və
ardınca Paster bulvarındakı “Micheline” tikiş məktəbinə getdim” deyə başlayır.
“Nümayişləri
“Clos Salambier” məhəlləsində qulaqdan-qulağa danışıqlar sırasında eşitdim və
inqilaba buradan başladım. 10 dekabr günü küçədə yatdıq. Ən başından bəri
qadınlar vardı. Əlcəzair xaricinə belə yemək və dərman da daşıyırdılar”deyib
mübarizədəki qadın yoldaşlarının və bacılarının adlarını verdi. Bu gənc qızı
qiyamda yer almağa itələyən nə idi? “Mən müstəqillik və yaşamaq üçün hərəkət
etdim” deyir. Yaxınları necə reaksiya göstərmişdilər? “Fransız dostlarımız var
idi, amma müsəlmanlarla yaşayırdıq. Onların-fransızların hər şeyi vardı.” Beləcə
daha yaxşı həyat üçün “müstəqilliyin gücü”nə inanmışdı.
Ailəsi
nümayişlərə qatılmasına icazə verimşdi. “Kasbada doğulan atam siyasətdən təsirlənmişdi.
Ailəm bizə yaşadıqlarını danışırdı və atam radio sayəsində proseslərdən xəbər
tuturdu. Evimiz silah deposu idi.” Qonşular da uşaqlarının nümayişlərə
qatılmalarına icazə vermişdilər. “11 dekabr 1960-cı ildə inqilab etməyənlər belə
küçəyə çıxdı!”
“Və
sonra müstəqilliyin ardınca “Evə qayıdın!” əmri”
Fatihə
ehtirasla və ayrıntılı olaraq “3 gün davam edən” toplanmaları danışır: “Mən
bluz və ətək geyinmişdim və baş örtüyüm yox idi.” deyə qeyd edir. “Qadınlar
haray çəkirdilər. Onları eşidən küçəyə çıxırdı. Məhəllədə gəzir və “Yaşasın müsəlman
Əlcəzair!” deyə bağırırdıq. Həddindən artıq əsgər vardı və üzərimizə atəş
açırdılar. Ölənlər oldu...O zamanlar qadınlar cənazələrə qatıla bilirdilər.”
QORXSAN,
HEÇ BİR ŞEY EDƏ BİLMƏZSƏN.
Bəs
o, ölməkdən qorxmamışdı? Dirənişçi qadın oğlunun dizlərində oturmuş, anasını
moizə dinləyir kimi dinləyən kiçik qızının qarşısında özündən əmin şəkildə:
“Qorxsan, heç bir şey edə bilməzsən” deyə cavablayır. Daha sonra Fatihə kişi
dirənişçi ilə evlənmiş, uşaqları doğulmuş və evdə olmaq məcburiyyətində
qalmışdı. Ailəsinin önündə daha artığınıı söyləmək istəmir, amma çiyinlərini
yuxarı qaldırıb dərin iç çəkərkən arzuladığının bu ölmadığını düşünməyə dalır.
Fatihə
A.-nın taleyi başqa qadınınkı ilə də kəsişmişdi. Ərinin anası. “Yaşadığı son
günə qədər şəhid düşən oğlu Təharın ölümünə ağladı. Təhar Əlcəzair müharibəsi
sırasında işgəncə ilə öldürülmüş və illər sonra qan ləkəli şalvarı anasına
verilmişdi. Qayınanam davamlı onun haqqında danışırdı.”
Aparılan
mübarizələrə dair ağlında ən yaxşı xatirə nə idi? Tərəddüd etmədən deyir:”
1962-ci ildə Əlcəzair xalqı tərəfindən qoparılan “Müstəqillik”. Çox sayda
qadının bu mübarizənin içində olduğunu xatırlayır.
Qadınlar
küçələri arşınladılar, qaçdılar. Qüvvətli ayaqlar lazım idi!
Konstantina
Universitetindən tarixçi (Ouarda Ouanassa Tenghour) “Qadınların rolu nə idi?”
sualına cavab verir:
“Qadınlar qabaqcıl olaraq mövcuddurlar. Xariqüladə olan örtülü və ya örtüsüz qadınların
varlığı idi. 1950-60-cı illərdə Əlcəzairin necə yerə bənzədiyini xəyal etmək
lazımdır: Siyasi məqsəd üçün evdən çölə addım atmaq həqiqətən inqilabi hərəkət
idi. Bu, müstəqillik fikrinin kiçik qrupla məhdudlaşmış sloqan deyil, topluma təməllənmiş
və gurlaşan bir şey olduğuna işarə edir. Ailələri qadınların nümayişə
qatılmalarına qarışmamışdı, önlərində heç bir əngəl qalmamışdı. Əlbəttə ki,
müharibənin başlaması ilə işlər dəyişmişdi. Məsələn, evə tanış olmayan kişilər
qonaq gəlirdilər.”
“Qadınlar
eyni zamanda etirazlar əsnasında istifadə olunan bayraqları tikmiş,
etirazçıları çoşduqmaq üçün haray çəkmiş və “Yaşasın Əlcəzair!” deyə bağıraraq
küçələri doldurmuşdular.”
“Hər
biri özünəməxsus idi, amma hamısı da eyni sloqan, eyni arzular ətrafında birləşirdilər.
Sonra xalq küçədə idi. Elit kəsimin və ya bir qrupun səsindən başqa əlavə
çağırış səsi eşidilirdi. Qadınların ictimaiyyətə bu möhtəşəm çıxışı başqalarını
da bərabərində gətirirdi.”
Bəs niyə
görünməz qılınırlar?
“Müstəqilliyin
davamında gələn həyəcanın ardınca silinmə yaşandı. Milliyətçilik özündə belə bir dilemma daşıyır: Kütlələri hərəkərə keçirir, amma gücü əlinə alınca onlara evə geri
dönmələrini buyurur. Bu, özəlliklə də müsəlman toplumundakı qadınlar üçün keçərlidir”
Əlcəzair
xalqının müstəqilliyini geri qazanmasına yol açan dekabr 1960-cı il
etirazlarının və digər olayların unudulan qadınlarına yönəlik hekayələri
tanıtmaq üçün Əlcəzairin dörd yanına gedən tarixçi sözlərinə son verərkən daha
bir gerçəyi ortaya qoyur:
“Ölənlər
olduğunu bilirik, amma neçə qadının öldürüldüyünü bilmirik”
0 comments :
Post a Comment