Başlanğıcı
1900-cü il il sayılan İran kinosu ilk dəfə 1971-ci ildə Venesiya Film
Festivalında Dariuş Merhcuinin aldığı mükafatla dünyanın diqqətini çəkdi.
İranda kino təzyiqlər, iqtisadi problemlər, müharibələr içində var olmaq
mübarizəsini aparmışdı. Bu tərəfi ilə şikayət edən kinematoqrafçılar üçün dərsdir.
İranda kino ilə ölkənin şərtləri arasında hər dövr orqanik bağ var. Dini
baxış, ənənəvi quruluş, senzuralar, embarqolar, iqtisadi dalğalanmalar, zaman-zaman
dövləti əli ilə kinoya müdaxilə, ölkədə baş verən dəyişikliklər İrana özəl bu yaxın
əlaqənin səbəbləri hesab edilə bilər. Hər şeyə rəğmən bu gün İran rejissorları
özlərini yalnız öz insanlarına deyil, dünya xalqlarına anlada biləcək səviyyədədirlər.
Ölkənin tarixi prosesi də göz önünə alınaraq həll edilə bilən bu inkişaf əyrisi
təbii yüksəlişlə deyil, düşə-qalxa, əskik-artığı ilə cızılmışdı.
KİNONUN
ÖLKƏYƏ GƏLİŞİ
İranda
qəbilə sistemi ilə hökumət quranların sonuncusu olan Qacar sülaləsinin kralı
Müzəffərəddin Şah ölkəsindəki qarışıq vəziyyətə baxmayaraq 1900-cü ilin
martında uzun Avropa səfərinə çıxmağa qərar verir. Yanına özəl fotoqrafı Mirzə
İbrahim Xan Akkasbaşını da alır. Avropada kinematoqrafla çəkilən film nümayişlərini
izləyən şah bu "hərəkətli şəkillər”i çox bəyənir və bunları çəkən
maşınların alınmasını əmr edir. Beləliklə, alınan kameralar İranın kino
tarixinin miladını yaradır. Gəzintisinin davamında avqust ayında Belçikanın
Ostend kəndində keçirilən “Çiçək bayramı”na qatılır və fotoqrafı Akkasbaşı bunu
filmə çəkərək ilk iranlı “kinematoqraf” olur. Şahın ölkəsinə qayıtdığı ilk illərdə
kino saray çevrəsi, zənginlər üçün əyləncə olur. Şah da bu yeniliyi xalqla
tanış etmək üçün səy göstərmir.
Sarayda
bunlar baş verərkən “sivil” kinematoqraflar da bu durmur.
İbrahim
Xan Sahhafbaşı adlı tacir dünya turuna çıxdığında kinematoqrafla ilə tanış olur
və bir projektorla ölkəsinə qayıdır. Bağçasında saray xaricindəki ilk film
nümayişini 1904-cü ildə keçirir. Eyni il içində ilk olaraq xalqa açıq kino
salonu qurur. “Pathe”nin filmləri və Rusiyanın qısa “xəbər filmləri”ni göstərir,
ancaq bir imam kinonu kafirlik olaraq elan edincə salonun ömrü bir ay olur.
Mehdi
Rusi Xan 1906-cı ildə varlıların evlərində nümayişlər təşkil edir, 1907-ci ildə
öz foto studiyasını və kino salonunu qurur. 200 nəfərlik salonunda Rusiyadan gətirdiyi
filmləri göstərir. Filmləri skripkaçı və pianoçu müşayiət edir. Havalandırma
sistemi və bufeti ilə bu salon Rusi Xanın kino administratorluğuna baş
vurduğunu göstərir.
Fransaya
gedən başqa bir iranlı, Ərdəşir Xan isə 1912-ci ildə qayıdıb salon açır. Çarli
Çaplin, Tarzan filmləri göstərir.
1924-cü
ildə Əli Vəkilinin Tehranda qurduğu 1100 nəfərlik kino salonu, 1930-cu ilində
avqustunda çıxartdığı ilk kino jurnalı kinoya marağın artdığının göstəricisidir.
Jurnalda İran kinosunun vəziyyəti, salonların nümayişləri kimi məlumatlar və
film təqdimatı yazılarına yer verilir.
1920-ci
illər İranda “İlk nəsil rejissorlar”ın yetişdiyi, kinonun əldəki imkanlar çərçivəsində
daha ciddi ələ alındığı dövr olur.
Xan
Baba Xan Moetazedi Parisdən ölkəsinə kamerası ilə qayıdır. Ölkənin 7-ci kino
salonunu açır. Qadınlara ayrı bölüm açması böyük maraqla qarşılanır. Ölkənin
ilk film studiyasını qurur. 20-ci illərdə şahın Atatürkü ziyarəti, tac geyinmə
mərasimi kimi filmlər çəkir. Dövrün saray rituallarını sənədləşdirir. Xarici
filmlərin xalq tərəfindən anlaşılması üçün onlara farsca subtitrlər əlavə edir.
1928-ci ildə açdığı böyük salon yandırılır. O dövrdən əsərləri günümüzə qalmış
saylı adlardandır.
Ohanes
Oqanyans Moskva kino məktəbindən sonra İrana gəlir. Aktyorluq məktəbi açır. Ölkə
kinosunun səssiz uzun metrajlı ilk filmini çəkir: Abi və Rabi (1930). Filmin
ilk hissəsi inkişafı göstərən, köhnə-yeni İranı müqayisə edən təbliğat filmidir,
ikinci hissəsi isə komediya janrındadır. 1932-ci ildə çıxan yanğınla filmin
yeganə kopyası yanır... 1932-ci idlə Oqanyans “Hacı ağa kino aktyoru ilə” filmi
ilə xalqın ənənəvi baxışlarını dəyişdirməsinin önünü açmaq məqsədindədir. Filmdə
başda kinoya qarşı bir hacı sonunda kinonun ölkə üçün yararlı olduğunu anlayır
və qızını kino məktəbinə göndərməyə razı olur. Filmin gətirdiyi üslub yeniliyi “film
içində film” üslubunun İrandakı ilk nümunəsi olmasıdır. Filmin kommersiya
uğursuzluğunun səbəbi isə o dövr səsli filmin ölkəyə girməsi ilə səssiz olan bu
filmin izləyicisini oğurlamasıdır.
İbrahim
Moradi Rusiyada təhsil aldıqdan sonra kamera ilə ölkəsinə qayıdıb studiyasının
qurdu. İki qardaşın bir qıza aşiq olduğu “Qardaşım intiqamı” (1930) filmini çəkdi.
Bu film iran kinosunun ilk süjetli filmi oldu. 1933-cü ildə ənənəvi dramatik
üslubundan çəkilən ilk İran filmini çəkdi: “Çox həvəsli”. Ancaq bu film də
Oqanyansın filmi kimi səsli filmə yenik düşdü.
Əbd əl-Hüseyn
Sepanta isə ilk filmi “Lor qızı” (1933) ilə ölkənin ilk səsli filmini də çəkmiş
olurdu. 7 ayda hazır hala gətirilən film 2 saat 10 dəqiqə idi və quldurlardan
qaçan 2 aşiqdən danışırdı. ədəbiyyata maraq göstərən rejissorun 2-ci uzun filmi
“Firdövsi” şairin 1000-cı doğum ilində (1934) göstəriləcəkdi, ancaq bəzi səhnələri
şübhəli bilinərək senzuralandı. Beləcə, Sepanta İranda senzuralanan ilk filmi çəkmş
oldu. “Leyla və Məcnun” (1936) Sepantanın şair Nizaminin şeirlərindən
ilhamlanaraq yazdığı rejissorun son filmidir və ölkədə dövrün ən böyük filmlərindədir.
Bu
dövrdə sənədli filmlər də çəkilmişdi, amma çoxu İrana gələn xaricilərin çəkdiyi
oriyentalist baxışlı filmlər olmaqdan kənara çıxa bilməmişdilər. Ən bilinən
nümunələrindən biri “The Grass” (1924)
filmidir, köçlə bağlıdır.
1930-cu
ilə gəldiyimizdə ölkədə 18-ci Tehranda olmaq üzrə 43 kino salonu vardı. İdxal
filmlər göstərilirdi, “şəriətə qarşı, əxlaqsız” filmlər qadağan idi. 1930-cu
ildə isə dövlət kino ilə bağlı ilk qanununu hazırladı: Salon açmaq və nümayişlər
üçün icazə alınması, hasilatdan vergi verilməsi, xalqın müasirləşməsini göstərən
filmlərin çəkilməsi kimi sərhədləmələrlə İran kinosunun “senzura ilə imtahanı”
rəsmi olaraq başlamış oldu. Ayrıca İranda ilk film tənqidi “Abi və Rabi” filmi
ilə bağlı olaraq 1930-cu ildə edildi.
1934-1950-Cİ İLLƏR
1934-cü
ilə gəldiyində ölkədə partlaq verən - 1950-ci ilin əvvəlinə qədər təsirini
davam etdirən- qarışıqlıqlar kinoya da təsir etdi. Şahın taxtdan düşürülüşü,
İkinci Dünya Müharibəsi, ölkənin idarəsindəki sui-istifadələr, işğal... və bu qədər
qarma-qarışıqlığın arasında xalqın yeni dünyaya ayaq uydurmağa çalışması...
Yeni filmlərin çəkilişi durğunlaşdı, xarici film idxalı artdı. 1940-cı ildə 250
film idxal edildi. Dublyaj işləri başlandı. 1945-ci ildə İranda ilk dəfə
dublyaj edildi. 1947-ci ildə ilk rəngli film sınandı...İkinci Dünya Müharibəsi
sırasında almanlar və ingilislər propaqanda filmlərini İranda göstərərkən Lenin
və Stalin simpatizanların bəlli bölgələrdə rus propaqanda filmlərini göstərirdilər.
Beləliklə, İranda kino kütləvi olaraq yayğınlaşmağa başladı. 1949-cu ildə
Amerika ilə siyasi yaxınlaşma nəticəsi amerikalı komanda ilə iranlılar yüzlərlə
“xəbər filmi” çəkdilər.
Bu
sıxıntılı şərtlər yeni kino anlayışlarını da yaratdı. 1948-ci ildən 1978-ci ilə
qədər ələ alına biləcək 3 cərəyanlı yeni dövr doğmaq üzrə idi.
O illərdə
İsmayıl Kuşan kinonun texniki problemlərinə diqqət çəkirdi. Rejissorun fimi
“Utancaq” (1950) ailəni mövzu alan, texniki baxışdan inkişaf edən film idi.
Beynəlxalq festivalda göstərilən ilk İran filmi oldu. (1950, Bombey, Hindistan
ilk film festivalı) Ayrıca bu film 102 gün nümayişdə qalaraq kinoya pul qoymağı
düşünənlərə də cəsarət verdi. Kuşan ölkə kinosunun durğunluğuna istər özü çəkdiyi,
istər prodüseri olduğu filmlərlə son vermiş, İran kinosunun yenidən doğuluşuna
ortam hazırlamışdı. Almaniya, Türkiyə, Fransa kimi ölkələrlə ortaq filmlərə
imza atmış, ölkənin ilk sinemaskop və rəngli sinemaskop filmlərini çəkərək
qabaqcıl olmuşdu.
Sonrasında
rejissorlar üç sahədə film çəkməyə başladılar: kommersiya məqsəd güdən filmlər,
intellektual filmlər və yeni axın kinosu.
Kommeriya
filmlərin hekayəsinə gəlincə, Kuşanın kommersiya uğurlarından sonra yenə kino
izləyicisi azaldı. Bu düşüşün ABŞ dəstəkli 1953-cü il çevrilişi, qarşıdurmalar,
iqtisadiyyatın mənfiyə getməsi kimi səbəbləri vardı. Çevrilişlə senzura artdı.
Filmlərə kommunist təbliğat etdiyi, kasıbları göstərdiyi üçün senzura tətbiq
edildi. Yerli kino da detektiv janrına yönəldi, çünki o cür filmlər senzuradan
keçirdi. Samuel Haçıkyanın bu tərzdəki 2 filmi İran istehsalı olduğu
anlaşılmasın deyə adları dəyişdirilərək İtaliya televiziyasında yayımlandı. Səthi
melodramlar da çəkilməyə başlandı. Kənddən şəhərə gələnlərin həzin sonları,
“pis yola düşmələri” işləndi.
1950-ci
llərin ortasına gəldikdə çəkilən yerli filmlər keyfiyyətsiz, dövlətin vergiləri
çox ağır idi. Buna etiraz edən kinematoqrafçılara qəzetlər “Dövlət vergini daha
da artdırmalıdır, bari kinodan anlamayan sizin kimilər film çəkməyi buraxar”
deyə cavablar verirdi.
O dönəmdə
İranın ilk qadın rejissoru Şəhla Riyaninin çəkdiyi “Mərcan” (1956) filmi də tənqidlər
almışdı, ancaq bir kəndli qızının başından keçənləri göstərən filmin “dövründən
yüksək sosioloji baxışa sahib olduğu” da qeyd olunmuşdu.
O
dövr İranda satılmayan İran filmləri ərəb ölkələri, Orta Asiya və SSRİ-də qismən
daha uğurlu olmuşdular.
1950-ci
illərin sonlarında isə italiyan neo-realizmin təsiri artırdı. 1962-ci ildəki
“Ağ inqilab” ilə ərazilər ağadan fermerə keçincə İran toplumunda orta təbəqə
deyilən kəsim meydana gəldi. 60-cı illərdəki filmlərin mövzusu bu 2 təsirə görə
şəkilləndi. Ağanı pisləyən, kənddən gələn insanların şəhərdə gözəl yaşadığını
mövzu alan filmlər çəkilməyə başlandı. Fabriklərdə çalışan işçilərin şəhərin çəpərlərindəki
həyatı, səthi baxışla namuslu, qəhrəman tiplər təqdim edilərək ələ alındı. Bu
filmlər kassalarda təxminən 900 minə çatmağa başladı. Onlardan biri olan “Harunun
xəzinəsi”nin (1965) rejissoru bu filmlərin məzmunu da, kommersiya məqsədini də
açıqlayır: “Bizim ölkəmiz maddi yöndən təbəqələrə ayrılmışdı. Mən bu ikisini
qarşılaşdırdım və kasıb işçini və ya pul düşünməyən cəsur, doğru yoldan
ayrılmayan birini özü kimi özəlliklərə sahib birini ekranda gördüyündə filmdən
böyük zövq aldığı nəticəsinə gəldim. Xalqa təsir edən şey filmdə onların dərdlərinə
yer verilməsi və sonunda ümid vəd edilməsidir”. İzləyici tapa bilməyən İran
rejissorları beləliklə varlı kəsimlərə onların lüks həyatını göstərən, ölkənin
kasıb təbəqələrinə də çətin və namuslu həyatları, ibadət edənləri göstərən
filmləri bir-birinin ardınca çəkdi. Kino təkrar qısırdöngüyə girdi.
1965-ci
ildə şahın bütün gücü əlinə alması ilə kino salonları artdı. Ancaq salonlarla
yerli filmlərə gizli qadağa qoyuldu, idxal filmlər təkrar daxili bazara hakim
olurdu.
İntellektual
kino kommersiya kinonun yolunu tapa bilmədiyi bu illərdə akademik mənşəli
intellektualların kino anlayışını göstərir. “Zəmbərək” (1975) 2 il gözlədikdən
sonra nümayişə girdi və Kann Film Festivalı ilə Paris sinematekasında göstərildi.
İbrahim Güllistanın 2 sənədli filmi Venesiya Film Festivalında 2 il ard-arda mükafatlar
aldı. Füruğ Fərruxzadın “Ev qaradır” (1963) film Kann Film Festivalı yarış
bölümündə göstərildi, Almaniyada ən yaxşı film mükafatı aldı. Fəridun Rahnamanın
“Siyavuş taxt-ı Cəmşiddə” (1960) filmi bir çox festivalda göstərildi və Fransa
sinemateka nümayişinin ardınca sinematekanın qurucusu: “Ən az vəsait isə əfsanəvi
dünyanı göstərən fövqəladə film” dedi. “Gənc Çexov” Sohrab Sahit Salesin 11
gündə çəkdiyi “Cansiz təbiət” 1957-ci il Berlin Film Festivalında “ən yaxşı
rejissor” daxil bir çox mükafat aldı. Mostefa Fərzaninin “İran miniaturları” sənədli
filmi Kann Film Festivalının yarış bölümündə göstərildi.
Yeni
axın isə 1968-69-cu ilərdə başladı. Kommersiya ilə intellektual filmin
sintezini ifadə edirdi. Xalq tərəfindən anlaşılan, eyni zamanda intellektual səviyyəsi
yüksək filmlər. 1970-ci illlərin əvvəlindən inqilaba qədərki müddətdə İran
kinosunda parlaq dönəm yaratdı.
1969-cu
ildə Dariuş Mehrcuinin “İnək” filmi önəmli addım oldu. Film ədəbiyyat
adaptasiyası idi və sürrealistlk mövzu ilə özünü inək sanan adamın üzərindən həyatın
qarmaqarışıq əlaqələrini sorğulayırdı. Filmin əvvəlində kasıbları göstərməsi səbəbi
ilə “Bundan 40 il əvvəl yaşanmışdı” ibarəsi qoyulması istəndi. Filmin beynəlxalq
festivallara getməsi əngəllənsə də, 2 il sonra Venesiya Film Festivalına
qatıldı. “Beynəlxaq tənqidçilər mükafatı”nı alarkən Fellini, Viskonti və de
Sikanın verdiyi plaketdə belə yazırdı: “Bu mükafat çox gözəl nümayişə sahib,
insani və şairənə düşüncələrlə kiçik toplumu göstərməyə çalışmasından dolayı
“İnək” filmini verilir”. Avropa qəzetlərində ““İnək” filmi və Mehrcui Venesiya
Film Festivalının bu ilki ən böyük kəşfidir”, “Mehrcui yeni Passolinidir” kimi
şərhlərlə İran kinosu diqqət çəkdi. Mehrcuinin “Poçtalyon” (1972) filmi də
1972-ci ildə Kannda yer aldı.
1977-ci
ildə Abbas Kiarostami ilk uzun metrajlı filmini çəkdi. “Reportaj” (1977). Filmdə
2 yaşında uşağın rol alması və çəkilişlərin səsli aparılması İran kinosu üçün
yenilik idi.
Bəhram
Beyzai “Yad və duman” filmi ilə 1975-ci ildə Kannda maraq dairəsi oldu. “Qarğa”
(1978) ilə texniki səviyyəsi yüksək bir film çəkərkən qadının yerini sosioloji təhlillərlə
sorğuladı. Beyzai İslam inqilabından sonra da güclü qadınları göstərən filmlərinə
davam etmişdi.
1975-ci
ildə Məsud Kimyayinin “Marallar” (1975) filmi solçu 2 gəncin mübarizəsini göstərərkən
o zamana qədərki ən siyasi xüsusiyyətli film oldu. İran kinosunun ilk partizan
filmi deyə anılan “Marallar” da senzuraya uğrayarkən solçu gənclər oğru olaraq
dəyişdirildi.
1977-ci
ildə İran dövlətində icazə mexanizmlərinin durumunu göstərmək üçün
rejissorların açıqlaması “Molyerinin bir əsəri üçün icazə almağa gedərkən
Molyerinin gəlməsi lazım olduğu deyilir” oldu. 1978-ci ildə müxalif səslər
artdı. Hökümət kinolara təzyiqi artırdı. Tehranda 108 kinoteatr bağlandı. Artan
şiddət olayları kinolara da sıçradı. “Marallar” filminin nümayişində yandırılan
salonda 700 nəfərdən 370-i öldü. “78 oktyabr”da Tehranda daha 25 kinoteatr
yandırılıdı. Ölkədəki 524 kinoteatrdan 313-ü bağlandı.
1979-cü
ilin fevral ayında İslam Respublikasının qurulması ilə olaylar azaldı. ABŞ əleyhinə
nümayişlərin sonunda Amerika filmləri qadağan olundu. Ölkədəki bir çox
kinoteatra dövlət əl qoydu. Kino ilə məşğul olan insanlar yarğılandı. Hakimiyyətin
ən üstündəki şəxs Ayətullah Xomeyni “Biz kinoya qarşı deyilik, fəsatlıq ehtiva
edən işlərə qarşıyıq” dedi, amma sərhədlər heç açıqlanmadı. 1979-80-ci illərdə
İran filmlərinin nümayiş icazəsi ləğv edildi. 346 rus filmindən 209-u nümayiş
icazəsi ala bilmədi. Filmləri çəkiliş mərhələsində nəzarət etmək üçün vahidlər
quruldu. 1981-ci ilin sentyabr ayında qadınların kinoteatra başı açıq girməsi
qadağan edildi. 1980-83-cü illər arasında universitetlər bağlandı. 1981-ci ildə
ssenari yazılışı üçün də icazə alınması məcburi hala gətirildi. İcazə üçün
filmlərin mövzusunu islami şərtlərə görə incələnəyi qeyd olundu, rejissorlara məcburi
islami təhsil verilməsi belə təklif edildi. Bu olayları ölkəyə tətbiq olunan
böyük embarqolar, İran-İraq müharibəsi təqib edincə İran kinosu daha bir neçə
il itirdi. Bu dövrün təsiri illəri sonra kinoya əks olundu.
İnqilabdan
sonra belə qeyri-müəyyənlik yaşayan kino dövlətin əlinə keçdi. Dövlətin nəzarətindən
kommersiya kinoya sığınaraq qurtulmağı sınadı və sonunda günümüzdə də davam edən
“sosial kino” olaraq özünü tapdı. (1978-2010)
1978-1982-Cİ İLLƏR
Kino İslamin səthi izahı, Qərbə qarşı çıxan fədailərin ideallaşdırılması
kimi mövzular üzərində cəmləşdi. Bu
dövrdə müxalif işçi sənədli filmləri Almaniya və SSRİ-dəki festivallardan
mükafatlarla qayıtdı. 1980-ci ildə İraqla başlayan müharibəni çəkməyə
çalışanların çoxu müharibədə öldü. Müharibə dövrünün qurmaca filmləri isə “cəbhəyə
dəvət” özəlliyində idi.
1982-1990-CI İLLƏR
1982-ci ildən etibarən dövlət kino orqanları qurdu. İslami propaqanda
filmlər çəkməyə başladı. Səthi və texniki baxışdan düşük bu filmlər uğurlu ola
bilmədi. Bunlarla müharibənin şəhidlik və şəhadət qavramları ilə anılması, düşmənə
qarşı müharibənin “dinən fərz” olduğunu göstərirdi. Bəhram Beyzainin 1985-ci il
“Başo-balaca yad” filmi “Müsəlman uşaq müharibədən qaçmaz, mübarizə aparar” səbəbi
ilə senzuraya uğradı. Bu tip senzuruya rəğmən İran kinosu dövlətdən müstəqil
filmlər də istehsal edirdi. Bu, bir “tırtıldan çıxma” səyi idi. 1986-ci ildə Naser Tvgainin “Kapitan Xurşid”
filmi Lokarno film festivalında, Abbas Kiarostaminin “Dostumun evi hardadır?”
film Kannda mükafat aldı. Raxşan Bani Etemad dövrün qadın rejissoru idi və cəmiyyətdəki
ədalətsizlikləri göstərməyə çalışırdı. Bu illərin kinosunda uşaqlar qaranlığın
içindən sülh istəyən səslərini yüksəldirdilər. Sadə, amma insani istəklərin
ardınca gedən uşaqların real hekayələri göstərilirdi. Cəfər Pənahi “Ayna”
(1997) filmi ilə sloqan atmayan, zarafatlaşmayan, sakit, özlərini tapmağa
çalışan uşaqların hekayəsini göstərirdi.
1990-1997-Cİ İLLƏR
1990-cı ildə dövlətin maddi dəstəyinə kürək çevirənlər kommersiya kinosu
ilə çıxış yolu axtardılar. O il “Gəlin” filmi həm kassa rekordu baxımından, həm
də makiyajlı qadını göstərməsi baxımından yenilik idi. Raxşan Bani Etemadın “Nərgiz”
filmində cinsiyyətə ictimai baxış soğrulandı. Abbas Kiarostami “Dostumun evi
hardadır?” filmini trilogiyaya çevirdi. Dövrün müharibə filmləri isə “sivil” əsərlərdir.
Xosro Sinainin “Eşqin küçələrində” filmindəki replika ölkədəki kinonun müharibəyə
yaxınlaşdığı yeni yeri bəlli edirdi: “Müharibə bitdi, daha bombalar üstümüzə
yağmaz, amma burada da bir daha həyat olmaz”. Bu replika yeni dövrə-sosial kino
dövrünə-girilmək üzrə olduğunu da göstərirdi.
1997-...
Sosial kino. Müstəqil rejissorların çağdaş insanın problemlərini, real baxışla
göstərməyə başladıqları, universal və insani dəyərləri ələ aldıqları dövrü təmsil
edir. Digital imkanların artması da iqtisadi çətinliklərdən xilas ola bilməyən
İran kinosuna qazanc təmin etmişd. Raxşan Bani Etemadın 1998-ci ildəki “May
qadını” filmində qadının ictimai əxlaqdakı yeri deyil, istəkləri mərkəzdədir.
Müharibədə yaralananların heç kim tərəfindən dəstək görməməsi, gənclərin meylləri,
qadının düşüncə azadlığı, gənclərin cinsi ehtiyacları kimi mövzular göstərilərkən
qadınlar artıq -senzuraya rəğmən- qısa saçlı, başı açıq olaraq ekranda
görünürdülər. Cəfər Pənahi ABŞ-da “Düşüncə azadlığı”na görə mükafat alarkən
deyir: “Mən siyasi film çəkmirəm, çünki bir partiyanın ya da qrupun üzvü deyiləm.
Sosial rejissor olaraq cəmiyyətin ziddiyətlərinə reaksiya verirəm. Məsələn,
“Dairə” (2000)."
Rza
Mirkərimi ilk filmi ilə (Ay işığı altında, 2000) İranda din adamlarının həyatını
göstərən ilk rejissor olur. Samirə Mahmalbafın “Qara taxta” (2000), Bəhmən
Qubadinin “Sərxoş atlar zamanı” (1999) və “Qurbağalar da uçar” (2004) filmləri
kürdlərin Səddam zamanında gördüyü zülmü göstərir.
1997-ci
ildə Abbas Kiorostami “Albalı dadı” ilə “Qızıl Palma” qazandı. Rejissora
1999-cu ildə Fransa Mədəniyyət Nazirliyindən nişan verildi. Raxşan Bani Etemad
2000-ci ildə “Şəhərin dərisinin altında” filmi ilə ailə və cəmiyyət əlaqələrini
soğrulamağa davam etdi. “Filmlərimdə obrazlar falalist deyillər. Qazana bilməsələr
belə taleyin qarşısında dayanırlar, onunla mübarizə aparırlar” sözləri ilə öz
kino tarixini xarakterizə etdi. Mərziyə Meşkini “The Day I Became A Woman”
(2000) ilə 3 hekayə üzərindən qadının kimliyini sorğuladı və Venesiya Film Festivalından
mükafatla qayıdanlar arasında yer aldı. Məziyar Miri “Yarımçıq mahnı” (2000),
“Yavaşca” (2005) filmləri ilə qadağaları, önyarğıları tənqid etdi. “Susqunluğun
bədəli”(2006) filmi ilə müharibənin müqəddəs qavramını sorğuladı. Möhsün
Mahmalbafın “Kandahar”(2001) filmi “Time” jurnalı tərəfindən bütün dövrlərin ən
yaxşı 100 filmi arasında göstərildi. Dariuş Mehrcui “Senturzen”(2006) filmində
ailə təzyiqi və musiqi sevgisi arasında qalan bir gəncin dramını göstərdi. Əsgər
Fərhadi “About Elly” (2009) filmi İrandakı ictimai əlaqələri göstərirdi, Berlin
Film Festivalı başda olmaq üzrə bir çox mükafat aldı.
Tarixi
müddətdə təzyiq dövrlərinin İran kinosuna “qazandırdığı” yetkinlik onun
simvollara ustalıqla və özünə xas üslubla yönəlməsi, bunun nəticəsində də qütbləşən
dünyada fərqli səs yaratması olaraq xarakterizə edilə bilər. Bugün İran kinosu
minimalist üslubu ilə qlobal və insanı dəyərlərə yönələrək həyatın içindən
qavramlarla şiddət və seks kimi “müştərisi hazır” çəkicilikləri də rədd edərək
yepyeni anlayışla sərpilir. Amma qarşı baxışdan baxınca... İran kinosunun
dünyada gördüyü dəyər sadəcə “Hollivudun klişelərindən” sıxılmış izləyicinin
keçici marağından qaynaqlana bilərmi? Ya da bu marağın səbəbi Avropanın mədəni
dəyərlərinə qarşı kəsimlərtərəfindən “Avropa kinosuna qarşı” reaksiyadır, mədəniyyət
imperializminə qarşı ideoloji sahiblənmədir? Digər tərəfdən İran kinosuna baxdığımızda
Avropadakı festivallardan alınan mükafatlar gələcək nəsil İran rejissorlarında
“filmlərini Avropaya bəyəndirmək” qayğısı yarada bilərmi və bunun nəticəsində
İran kinosu “alternativ kino” olmaqdan çıxıb öz səsini itirərək Avropa
kinosunun təqlidçisinə çevrilə bilərmi? Bütün bunlar araşdırılmalı, cavabları
izlənməli olan suallardır. Ümid edək ki, İranın rejissorları bütün bu
qayğılara, xətalara düşmədən, böyüyərək bütün dünya izləyicisinə “başqa kinonun
mümkun” olduğunu göstərməyə davam edərlər.
0 comments :
Post a Comment