Döymələr uzun müddət dənizçilər, günahkarlar və həyat qadınlarına aid mədəniyyət
olaraq bilinmiş olmasına rəğmən yaxın zamanda bu qavrayış dəyişməyə başladı.
“İnstagram”da gördüyümüz çiçəkləri vücudumuzda solmadan saxlamaq və ya sadəcə
tanrı tərəfindən mühakimə edilə biləcəyimizi hər kəsə bildirmək üçün belə tatu
studiyalarının qapılarını döydük. Ki zatən bugünümüzdə bu yayğınlığın ən diqqətçəkici
misalı mediada sıx-sıx qarşımıza çıxan məşhurların yeni tatu axınlarına
qapılmış olmasıdır. Devid Bekhemin qoluna arvadının adını sanskritcə yanlış
yazdırmış olması, Zeyn Malikin keçmiş nişanlısının rəsmini qapatdırması kimi
gündəlik skandallar tatu mədəniyyətinin alt mədəniyyət olmaqdan uzaqlaşıb ana
axına yayılaraq bir növ normallaşmasını təmin edir.
Halbuki döymə vurmaq və vurdurmaq, özəlliklə haradasa tarix boyunca Avropada aşağı təbəqələrə
və cəmiyyətdən xaric edilmişlərə aid olaraq görülmüşdü. Günahkarların və kölələrin,
hətta ordudan qaçışlarının əngəllənməsi üçün Roma və Bizansda əsgərlərin “işarələnməsi”
üçün döymələrdən istifadə edilmişdi. Döymələr german qəbilələrindən vikinqlərə qədər
yayğın idi. 10-cu əsr səyyahlarından Əhməd ibn Fədlan səyahətnaməsində “Rüsiyyah”
deyə adlandırdığı Volqa vikinqlərinin tatularını təsvir etmişdi:
“Dırnaqlarının
uclarından boyunlarına qədər yaşıl ağac rənginə boyunmış bəzi surətlər
cızılmışdı.”
Hər nə
qədər ibn Fədlan tarixi mənbə olaraq yararlı olsa da, vikinqlər üçün etdiyi
“onlar yollarını çaşmış eşşəkdirlər” bənzətməsi əslində Avropanın döyməli insanlara baxış bucağını da əsk etdirir. Günümüzdə sənət olaraq qəbul edilən döymələr yerlilər tərəfindən çılpaqlıqlarını örtməsi üçün istifadə edildiyi
düşünülür, tez-tez barbarlarla xatırlanırdılar. Bütün bunlar bir yana, digər uc nöqtə də kilsənin təzyiqinə rəğmən Qüdsə gedən xristian hacılar isə orada
olduqlarını sübut etmək üçün döymə etdirmiş olmalarıdır.
Qibtilər tərəfindən hacılara vurulan döymələrin qəlibləri
Hal-hazırda
etibarsız saya biləcəyimiz bəzi tarixi hekayələrdə döymələrin Avropaya coğrafi
kəşflər sırasında gəldiyini iddia etmiş olsa da, yuxarıda bəhs edilən bir çox mənbə
sayəsində döymənin yüz illər boyunca Avropada olduğunu, ancaq cəmiyyətdən təcrid
edilmiş, aşağı təbəqədəki insanlarla əlaqələndirildiyini görürük.
Buna
rəğmən coğrafi kəşflər sırasında özəlliklə dənizçi döymələrinin məşhurlaşmasının
səbəbi Ceyms Kuk olmuşdu. 1769-cu ildə kapitan Kukun Sakit okean səfərlərində
yanında olan botanik ser Cozef Benks polineziyalı yerlilərdə gördüyü bu tətbiqin “absurd” olduğunu söyləmiş və böyük ehtimalla batil inanclarla əlaqəli olduğuna
qənaət gətirmişdi. Ancaq bu səyahətlər sırasında taiti dilində dəridə izlər
buraxmaq anlamına gələn “tatau” kəlməsi ingilis dilinə “tattoo” şəklində əks olunaraq
keçmişdi. Kukun ekipajı Polineziya döymələri döydürmüşdü. Əlbəttə ki, Kukun dənizçilərinin
Sakit okean yerliləri ilə qarşılaşmadan öncə də Avropaya xas döymələrə sahib
olduqları da ehtimaldır.
18-ci
əsrdən etibarən fərqli coğrafiyalara etdikləri səyahətlər sayəsində dənizçilər
arasında ayrı bir döymə mədəniyyəti meydana gəlmiş, hər simvol yeni məna
qazanmışdı. Hətta 1900-cü illərin əvvəlində Amerika hökümətinin donanmadan ədəbsiz
döymələri qadağan etməsiylə çılpaq qadınların rəsm edilməsində ani artım
müşahidə edilmiş, donanmadan bu səbəblə atılıb sonradan geri dönmək istəyən dənizçilər
bu qadınlara “geyimlər” geydirtmiş, yəni var olan döymənin üstünü geyimlərlə qapatdırmışdı. Döymələrin “dənizçilər, günahkarlar və həyat qadınlarına” aid
olması deyimi də buradan çıxmışdı. Dənizçilər səyahət boyunca dayanacaqları olan
liman şəhərlərində müxtəlif simvolları döymə etdirirdilər. Bu ərazilər də həyat
qadınları və cinayətkarlarla dolu idi.
Dənizçi
döymələrinin günümüzdə bəlkə ən çox xatırlanan ad isə “Sailor Jerry” ləqəbli Norman
Kollinsdir. Vyetnam müharibəsinə getmədən öncə Honoluluda “son günlərini”
yaşayan donanma əsgərlərinə etdiyi döymələr ilə məşhur olan “Sailor Jerry”nin
dizaynları hələ də tatu studiyalarının ən dəyərli kataloqlarındandır. Əlbəttə
ki, döymələrlə məşhur olmaq asan iş deyil. 1911-ci ildə doğulan Cerri döymə etməyi
Tatts Tomasdan öyrəndi və uzun müddət şərab qarşılığında əyyaşlar üzərində
praktika apardı. Həyatını dəyişdirən ilk olay döyməçiliyi öyrənməkdirsə, ikincisi
donanmaya qatılmaq oldu. Donanmadan tərhis edilənə qədər gəmilərə və dənizçilik
simvollarına dair hər şeyə hakim olan Cerri eyni zamanda Çin və Yaponiyaya da səyahət
etmiş oldu.
Qayıdıb
Havay, Honoluluya yerləşdiyində isə Asiya (özəlliklə yapon) döymə tərzini-vücudunun
böyük qismini örtən parçaları Amerika döyməçiliyinə uyğunlaşdırdı, ancaq ağlında
hələ İkinci Dünya Müharibəsinin xatirələri vardı. Yapon döymə sənətinə duyduğu
heyranlığı Asiya tərzini Amerika vətənsevər dizaynlarla əldən keçirərək “onları
öz oyunlarında yenəcəyik” baxış bucağı ilə öz xüsusi dizaynlarını yaratdı. Bunlar,
xüsusilə, dənizçilər arasında məşhurlaşdı. 1940-cı illərin əvvəlində tatu studiyasını
açdığı küçədə 3 müəssisəyə rast gəlinirdi. Onunki kimi tatu studiyaları, barlar və fahişəxanalar. Beləcə, uzaq
diyarlara göndəriləcək əsgərlər içir, fahişəxanalara uğrayır və təbii ki, döymə
etdirirdilər. Cerrinin “flash tattoo” deyilən, yəni öncədən cizilmiş və hazırda
gözlərən dizaynları da əsgərlərin yanlarında götürmək istəcəyi şeylər idi.
Qaranquşlar
döymə sahibinin evinə dönəcəyini işarə edirdi, eyni zamanda əgər dənizçi səyahət
sırasında ölürsə, ruhunu cənnətə daşıyacaqdılar.
Lövbər
təxmin edilə biləcəyi kimi zəmanət idi. Bir dənizçinin sabitlənməsini, təməllənməsini
təmin edirdi. Durmadan hərəkət edən dənizdəki tək durağanlıq idi. Bu səbəblə ümumilikdə üstünə “ANA” və ya sevgilinin adı
yazılırdı.
“Cəsur
adamlar ölərkən siçanlar kökəlir.” Müharibəyə gedən əsgərlər üçün daha mənalı nə
ola bilər?
Ümumilikdə
“pin up” tərzi rəsm edilən qadınlar isə döyməyə sahib olanların ehtimalla uzun
müddət boyunca görəcəyi tək qadın olurdu.
Bunlardan
əlavə daha 10-larla dənizçi mədəniyyətinə aid dizayn Cerrinin əllərində sənət əsərinə
çevrildi.
Polineziyalılar
və mikroneyziyalılarınkından olduqca fərqli olsa da, Amerika dənizçi döymələri
bir çox donanma əsgərinin, özəlliklə müharibə dönəmində “ev” anlayışını yanında
daşıya bilməsini, özünü bəlli qrupa aid hiss edə bilməsini təmin etmişdi. Eyni
zamanda Cerrinin ictimaiyyətə gətirdiyi yenilik müzakirə edilməyəcək qədər önəmli
idi. İlk dəfə bənövşə rəngini işlətmiş, qalın və bəsit cizgiləri ilə parlaq rəngləri
qarışdırmışdı.Bunlardan əlavə dizaynın orijinallığına çox dəyər verirdi, əgər
üstünüzdə sevmədiyi və kopyaçı olaraq gördüyü bir döymə sənətçisinin əsəri
varsa, sizə döymə etdirməzdi. Özəlliklə marixuana istifadə edən və özünün “barış
saxsıları” dediklərinə, xoşlanmadığı rəftar sərgiləyənlərə döymə etdirməzdi,
studiyanın qapısından geri çevirirdi. Bütün bunların üzərinə eyni zamanda hökümətə və vergi verməyə olduqca qarşı idi, tam bir sağçı idi və Niksonu “həddindən
artıq liberal” olmaqda ittiham etmişdi. Bu kəskin fikirliliyi ucbatından əsərləri az qala ortadan itəcəkdi, əgər cizimlərinin Ed Hardi, Mayk Meloun və ya Zeke
Ouensin əlinə çatmazsa, yandırılmasını istədiyini söylədi. Onun tərzini davam
etdirən şagirdləri sayəsində günümüzdə “Sailor Jerry” dizaynları istəyən hər kəsin
vücudunda həyat tapa bilir.
Cerri
1973-cü ildə yeni motosikl baxarkən ürək böhranı keçirdi. Nə olduğunu anlamayan
Cerri öz motosiklini sürərək evinə qayıtdı və 3 gün sonra 12 iyun 1973-cü ildə
öldü.
0 comments :
Post a Comment