Assimilyasiyadan
qaçan 350 min Bolqarıstan türkü... Bolqar zindanlarından sərhəd qapısına gətirilən
türk məhkumlar... Kapikuledən üfürə qədər uzanan nəqliyyat quyruqları... və
üfüqü belə dəlib keçən yeni başlanğıc xəyalı...
14-cü
əsrdən bəri Bolqarıstanda yaşayan türklər yeni həyata ancaq 1989-cu il köçünün
ardından başlaya biləcəkdilər. Bu, İkinci Dünya Müharibəsindən sonra Avropada
yaşanılan ən böyük məcburi köç olayı idi.
Adları
bulqar adlarıyla dəyişdirilə, ana dillərində danışmaq qadağan olunan, göz altında
ağır işgəncələr görən Bolqarıstan türkləri son çırpınışlarını sərgiləyən
kommunizmdən qaçırdılar. Halbuki kommunizmlə tanış olduqlarında bu yeni rejimin
mənliklərini yox etməyə çalışacağı ağıllarının ucundan belə keçməmişdi.
Bolqarıstanın İkinci Dünya Müharibəsinə Almaniyanın yanında qatılmasının
ardından SSRİ ölkəni işğal etdi. Faşist rejim devrildi, yerinə kommunizm gəldi.
Artıq idarə Sovet dəstəkli “Vətən Cəbhəsi”nin əlindəydi.
Bolqarıstandakı
türk azlığı tələblərinin yerinə gətiriləcəyi sözünü verən “Vətən cəbhəsi” hökümətini
dəstəkləyirdi. Ancaq iqtidarın Bolqarıstan Kommunist Partiyasına (BKP) keçməsiylə
rüzgar bir neçə il içində tərsinə döndü. BKP-ya görə azlıqlar unitar sosialist
quruluşun önündəki ən böyük təklükəydi.
BOLQARISTANDA
ASSİMİLYASİYA
Assimilyasiya
siyasətinin məqsədi Bolqarıstanda yaşayan müsəlman cəmiyyətini
xristianlaşdırmaq və bolqar mədəniyyətini mənimsəmələrini təşkil etməkdir. Yunan, makedon və çoxluqla türklərdən ibarət
olan bu müsəlman cəmiyyətinə “pomaklar” adını vermişdilər. Pomakları
assimilyasiya etmək assimilyasiya siyasətinin təməl məqsədi idi. Bunun səbəbi
pomakların olduqca qələbəlik kütlə olması və bu kütlənin çox böyük qisminin də
müsəlman türklərdən təşkil edilməsi idi. Statistik cəhətdən o dönəmdə toplam əhalinin
20%-i türk idi. Bu səbəblə türklərə assimilyasiya edilməli ilk irq gözüylə
baxılırdı. Ayrıca türklər digər pomaklardan fərqli olaraq öz yerli geyimlərini
geyinir, öz dillərində danışır və öz adətlərinə görə hərəkət edirdilər.
Assimilyasiya
işləri türk azlığının təhsil səviyyəsinin yüksəldilməsiylə başladı. Əgər türklər
kommunist təhsil sistemində daha uzun zaman keçirsələr, sosialist dəyərləri mənimsəmələri
daha asan ola bilərdi. 1943-44-cü təhsil ilində 424 türk məktəbi, 871 müəllim və
37.335 şagird varkən 1949-50-ci ildə bu rəqəmlər sırasıyla 1.199, 3.307 və
105.376-ya yüksəldi.
BKP
türk azğınlığın dini yaşamına və ənənəvi geyimlərinə də müdaxilə etdi. Mədrəsələr
və Quran kursları qapadıldı. Hicablı türk qadınları təzyiq altında qaldılar.
Bolqarıstan türkləri narahat idilər.
BOLQARISTANDAN
QAÇIŞ
Bolqarıstan höküməti Türkiyəyə nota verərək sərhəd qapısını açmağını istədi və 1950-51-ci
illərdə 154.393 nəfər Türkiyəyə köç etdi. Köçlər bununla məhdudlaşmayacaqdı.
İmmiqrantların Bolqarıstanda qalan qohumlarının yüksək milli dirəncə sahib
olduğunu düşünən kommunist rejim Türkiyə ilə “Yaxın qohum köçü” andlaşmasını
imzaladı. Beləliklə, 1968-ci ildən 1978-ci ilə qədər daha 130 min nəfər Türkiyəyə
köç etdi.
ASSİMİLYASİYA
TAM QAZ
BKP-nın
hədəfində yenə türk məktəbləri vardı. Artıq bu məktəblərin sistematik şəkildə
ortadan qaldırılmasının vaxtı gəlmişdi. 1973-cü ildən etibarən türk dlində seçməli
dərsə belə icazə verilməyəcəkdi.
Türk
mətbuatı da türk məktəbləri kimi yavaş-yavaş yox ediləcəkdi. Kommunist partiya
dönəmində Bolqarıstan türk dilində 5 qəzet və 1 dərgi yayımlanmışdı. Zamanla
türk dilində yalnız 1 qəzet qaldı. Onun da içindəki türk sözlərin sayı hər keçən
gün azalırdı.
Rəsmi
tarixin dəyişdirilməsi assimilyasiyanın başqa önəmli ayağıydı. 70-ci illərin
sonundan etibarən əslində Bolqarıstan sərhədləri içində türk deyə bir azlıq
qrupunun tapılmadı, bunların Osmanlı dönəmində müsəlmanlaşdırımış bolqarlar
olduğu yazılmağa başlandı.
KƏNAN
EVRƏN SOFİYADA
Tarix
kitablarının dəyişdirilməsi əslində yaxınlaşan fırtınanın xəbərçisiydi. 1982-ci
ildə Türkiyə prezidenti Kənan Evrən Bolqarıstanı ziyarət etdi. Bu prezindentlər
səviyyəsində 2 ölkə arasında ilk ziyarət idi.
1954-cü
ildən Bolqarıstan Kommunist Partiyası MK-nın baş katibi olan Todor Jivkov
Qorbaçova Evrənlə aralarında keçən danışığı belə yekunlaşdıracaqdı:
“Mən
Evrənə dəqiq olaraq bunu söylədim. Bu xalq müsəlmandır. O, zatən müsəlman
qalır, öz ibadətlərini yerinə gətirir. Öz ibadətlərini yerinə gətirməsi üçün
biz maliyyələşdiririk. Müəllimləri var, məscidləri var, hər şeyləri var, amma
bu xalq türk xalqının bir parçası deyil və onların necə yaşayacağı və nə edəcəyi
sizi maraqlandırmaz. Bu xalq Bolqarıstanın bir parçasıdır.”
Todor
Jivkov-24 oktyabr 1985-ci il.
BOLQARISTANDA
“SƏRT” ASSİMİLYASİYA
Jivkov
assimilyasiyanın yetərincə sürətli irəliləmədiyini düşünürdü və 1984-cü ildə sərt
assimilyasiya dönəmini başlatdı.
Məscidlər
ibadətə qapadıldı. Bəziləri anbara çevrildi. Yalnız qocaların məscidlərə getməsinə
icazə verilirdi. Həccə getmək və hətta sünnət belə qadağan olunmuşdu. Sünnət
edilən uşaqları anaları və nənələri 5 ilə qədər həbs cəzasına məhkum edilirdilər.
Bolqarıstan türkləri cənazələrini belə istədikləri kimi qaldıra bilmirdilər. Cənazənin
yuyunma üsulu qadağan olunmuş, türkcə və ərəb dilində yazılı məzar daşları
paramparça edilmişdi.
Türk
dilində danışıq qadağası “sərt” assimilyasiyanın digər önəmli ayağıydı. Qadağa
böyük-kiçik dinləmirdi. Tabe olmayanlar pul cəzasına məhkum edilirdilər. Bolqar
dilini bilməsələr belə.
TÜRK
ADLARI BOLQARLAŞDIRILIR
Jivkovun
ən ağır assimilyasiya zərbəsi ana dilini qadağan etməsi deyildi. Ağlında elə
bir texnika var idi ki, Bolqarıstan türklərinin şüuraltını alt-üst edəcəkdi.
Jivkov
ad dəyişdirmə kompaniyasına “Soya qayıdış prosesi” (“Vazroditelen protses”)
adını vermişdi. Osmanlı dönəmində zorla türkləşdirilmiş olan bolqarların bolqar
adlarını könüllü olaraq geri aldıqlarını iddia edirdi.
1
MİLYONA YAXIN TÜRKLƏR
Bəs “Soya
qayıdış prosesi”ni niyə başlatmışdı? Nə olmuşdu da Jivkov 1984-89-cu illər arasında
zülmün dozunu artırmağa qərar vermişdi? Jivkovun 24 oktyabr 1985-ci ildə
Qorbaçova Sofiyadakı toplantı əsnasında söylədikləri bir ipucundan artıq idi.
“Bolqarıstandakı
türklərə gəlincə, bunların sayı 800 mindir. 2000-ci ilə qədər 1 milyon
olacaqlar. Artım səviyyəsi çox yüksəkdir. Türk tərəfi bunları türk millətinin
bir parçası olaraq görəcək. Bəzi şeylər gözümüzdən qaçmışdır.”
Türk əhali
bolqarlardan daha sürətli böyüyürdü. 1975-ci ildə bolqarların doğum səviyyəsi 16,6%
ikən türklər üçün bu nisbət 24,5% təşkil etmişdir. Bu sürətli artım Jivkovda dərin
narahatlıq oyandırdı. Zira türklərin sayı artdıqca muxtariyyət tələb etmək
ehtimalları da yüksəlirdi.
KOMMUNİSTLƏRİN
“TÜRKİYƏ” PARANOYASI
Türklərin
assimilyasiya edilmək istənməsinin digər səbəbi də 1974-cü il Kipr Sülh Hərəkatı
idi. Bülent Ecevit Bolqarıstandakından çox daha az sayda türkü müdafiə etmək
üçün adaya əsgər çıxartmışdı. Jivkov Bolqarıstan türklərini kimliklərindən
qoparıb Bolqarıstandakı türk azlığın varlığını inkar etməzsə, eyni taleyə məhkum
ola biləcəyindən qorxurdu. Bir BKP mərkəzi komitə üzvü bu qorxunu paylaşırdı:
“Heç
özümüzü aldatmayaq. Türkiyə əcaib güclüdür. Əgər iş hərbi məhkumluğa dayanırsa,
Türkiyə bir həftədə bizi xırdalayacaq. Siz daha yaxşı bilirsiniz, amma əgər
Trakyada olan türk ordusu yola çıxarsa, Slivenə qədər onu durduracaq kimsə
yoxdur.”
Hristo
Maleev-16 iyun 1989-cü il.
Bolqarıstan
diktatorunun paranoyası türklərə kabus yaşadırdı. Bolqarıstan türkləri Türkiyədən
hərəkət gözləyirdilər.
BOLQARISTAN
TÜRKLƏRİNİN DİRƏNİŞİ
Türkiyə
soydaşlarını almağa hazır idi, amma Bolqarıstan verməyə niyyətli deyildi. O
vaxt gəlincəyə qədər Bolqarıstan türkləri mənliklərini müdafiə etmək məcburiyyətində
idilər.
Qırcaəli
küçələrində fırtına öncəsi səssizlik hakim idi. Kəndlərdə isə heç kim yerində
dura bilmirdi. Artıq türklər təşkilatlanmağa başlamışdılar.
BOLQARISTAN
TÜRKLƏRİNİN İTKİLƏRİ
Kommunist
rejim türkləri terrorizmlə günahlandırırdı. 1984 və 1985-ci illərdə Plovdiv
qatar stansiyasında və Varna aeroportunda bombalar partlamışdı. Hücumlardan
türk təşkilatları məsul tutuldu və 3 türk ölüm cəzasına məhkum edildi.
Hərəkətlərdəki
təzyiq də sürətlə yüksəlirdi. Axırda silahlar partladı. Aktivist türklər
Jivkovun əsgərlərini, Jivkov isə Bolqarıstan türklərini günahlandırırdı. Türklərin
verdikləri şəhidlər hər keçən gün artırdı.
Bolqarıstan
türkləri qorxmuşdu. 1980-84 illərdə öldürülən türk sayının 700 ilə 900 arasında
olduğunu təxmin edilirdi.
BELENE
Fəaliyyətlər
azalmışdı, amma həll edilməmiş cinayətlər və işgəncənin sürəti kəsilmirdi.
Politbüro türk milləyətçi axınının kökünü qurutmağa qərarlıydı.
Belene...1985-ci
ildə təxminən min türk liderinin yatdığı o məşhur bolqar zindanı...
Belene
düşərgəsi Tuna çayının 2 qolunun arasında qalan Belene adasında yer almaqdaydı.
2500-ə yaxın məhkum tutumu olan düşərgə şəhər mərkəzindən uzaqdır. Adaya ancaq
körpülər vasitəsiylə keçilə bilirdi. Ancaq bu körpülər də bolqar əsgərləri tərəfindən
tutulmuşdu.
Düşərgə
olduqca yaşıl sahədə qurulmuşdu. Məskunlaşma planına görə üfüqi uzunluqdakı
binalarda məhkumlar qalmaqdaydı. Hər hansı bir isitmə və ya izolyasiya sisteminin
tapılmaması dolayısıyla məhkumların çox sıx xəstə olduqları bilinməkdədir.
Burada
qalmış məhkumların anlatdığına görə yaşam şərtləri olduqca çətin idi və
qaldıqları yerlər xəstəlik yuvasıdır. Gecə tualetə gedə bilmədikləri üçün bəzən
otaq içindəki vedrələrdən istifadə etmək məcburiyyətində qalırdılar.
Belene
düşərgəsi 1949-59-cu illər arasında fəaliyyətdə olan düşərgədir. Bu müddətdə
iqtidarda olan sosialist rejimin əleyhinə təşkilatlanan və ya rejim əleyhdarı
düşüncələrlə hərəkət edən bolqarları bu düşərgəyə gətirir, burada işlətdikləri “cinayət”in
ağırlığına görə çalışdırılırdılar.
Şəhərdə
müxtəlif həbsxanaların açılmasıyla düşərgə 1984-cü ilə qədər istifadə edilmədi.
Ancaq 1956-cı ildən 1989-cu ilə qədər sürən assimilyasiya siyasəti səbəbiylə 1985-ci
ildə düşərgə bolqar türkləri üçün təkrar işlək vəziyyətə gətirildi.
Düşərgəyə
göndərilmək üçün məhkəmə prosesi lazım olmurdu. Hər hansı bir məhkəmə qərarı
olmadan “sosialist bolqar rejiminə əleyhdar olmaq” düşərgəyə göndərilmək üçün
yetərli səbəb olaraq görülürdü.
Belene
düşərgəsi yuxarıda qeyd olunanlardan əlavə çox yaxşı qorunan düşərgədir. Zərər
çəkmişlər hərbi gücdən əlavə düşərgənin çevrəsinin 3 qat tikanlı tel hörgüylə
çevrələndiyini anladırlar. Özəlliklə qeyd olunmlıdır ki, həbs düşərgəsi deyiləndə
ağla gələn nasist düşərgələrində belə düşərgə sahəsinin 3 qat tellə çevrələndiyi
görülməmişdir.
Zərər
çəkmişlərdən Sabri İsgəndər düşərgədəkilərin çoxunun ziyalılardan (müəllim,
jurnalist, həkim və s.) təşkil olduğunu qeyd etmişdi. Düşərgəyə ilk dəfə gəldiklərində
özlərinə bolqar vətəndaşlar olmaqları qarşılığında pul və ya ev təklif
edildiyini, qəbul etmədiklərində işgəncəyə əruz qaldıqlarını söyləmişdi. İşgəncələrin
nəticəsində türklərin bir qisminin köç etməyi və ya qalıb ad dəyişdirməyi qəbul
etdiklərini, ancaq çoxunun dirəndiyini anlatmışdı.
Məhkumlardan
Əli Ormanlı düşərgədə çalışarkən apendisitinin partladığını, düşərgədəki həkimə
götürüldüyündə həkimin ad dəyişikliyini qəbul etməsini müalicəyə ön şət
qoşduğunu danışır. Bu şərtə görə Əli Ormanlı həm adını dəyişdirəcək, həm də “Soya
qayıdış” adı altında dostlarını təşviqedici danışıq aparacaq. Ormanlı bu təklifi
rədd edir. Həkim 4 gün boyunca təklifində
israr edir, Ormanlı rədd edir. Ancaq xəstənin
vəziyyətinin ağırlaşması və şüurunu itirməsiylə həkim Əli Ormanlının müəlicəsini
nəhayət qəbul etmişdi.
Məhkumlardan
Mehmet Mumcuoğlu düşərgədə yeyə biləcək yemək tapmağın çox çətin olduğunu bu
sözlərlə anladır:
“Yemək
verirdilər, amma verdikləri yemək yeyiləcək kimi deyildi. Toyuq budundan, donuz
qulağından çorba verdilər. İstəyirsən, ye, istəmirsən, yemə. Bəzən çörək verməzdilər.
Bütün gün çalışırdıq. Bəzən su belə verməzdilər. Nəydi bu bizim çəkdiyimiz...”
Məhkumlara
edilən rəftarların yanında məhkum ailələri də çətin vəziyyətdə idilər. Belene
düşərgəsinə götürülən adamların həyat yoldaşları da işdən çıxarılırdı. Hasibə
İnanın söylədiklərinə görə ərinin düşərgəyə alındığını öyrənməsindən qısa müddət
işdən çıxarılmışdı. Həm ərinin dəstəyindən yoxsul qalmış, həm də uşaqlarına
baxa biləcək gücü qalmamışdı.
BOLQARISTAN
TÜRKLƏRİ ACLIQ TƏTİLİNDƏ
Belene
məhkumları aclıq tətilinə başladılar. Bolqarıstan türklərinin deyimiylə
Beleneçilər assimilyasiyanın son tapmasını, məhbus türklərin sərbəst
buraxılmasını və Türkiyəyə köç edilməsinə icazə verilməsini istəyirdilər. İstəkləri
beynəlxalq radiolar vasitəsiylə bütün dünyaya eşitdirildi.
Bolqarıstan
dünya miqyasında aldığı reaksiyalarla geri addım atdı və Belene düşərgəsindəkilərin
təhliyəsinə qərar verdi.
Ancaq
təhliyə qərarı düşünülənin əksinə türklərin tam anlamıyla sərbəst qalması
anlamına gəlmirdi. Düşərgədəkilərin böyük qismi Bobodov həbsxanasına göndərildilər.
“İslah edilə bilər” olduğu düşünülən məhkumlar isə ailələriylə birlikdə bolqar əhalinn
çox olduğu şimal Bolqarıstandakı kəndlərə yerləşdirildilər.
Məhkumlardan
Nihat İleri ailələrin fərqli kəndlərə göndərilməsinin sürgün olduğunu və təzyiqlərin
yenə davam etdiyini, hər 10 türk ailəyə bir gözətçi təyin olunduğunu və davamlı
olaraq assimilyasiya çalışmalarının davam etdiyini qeyd edir.
KOMMUNİZMİN
SON ÇIRPINIŞLARI
Artıq
soyuq müharibənin də sonu yaxınlaşırdı. Sovet İttifaqı Kommunist Partiyasının
yeni baş katibi kommunizmin çöküşünü əngəlləməyə çalışırdı Mixail Qorbaçov “Perestroyka”
və “Qlasnost” ilə hərəkətə keçdi.
“Perestroyka”-
“reform”, “Qlasnost” isə “şəffaqlıq” anlamına gəlir. Özəlliklə şəffaqlıq siyasəti
ilə şərq bloku ölkəsi olan Bolqarıstan dərindən təsirlənəcəkdi.
“Qlasnost”
kommunist rejimi çəpə çevrə saran sirr pərdəsinin aralanmasını, mətbuatın müstəqilləşdirilməsini
və vətəndaşlara ölkə içində və xaricində sərbəst dolaşıq imkanı təşkil etməsini
ön görürdü. 9 may 1989-cu ildən etibarən müraciət edən Bolqarıstan vətəndaşlarının
çoxuna pasport verilməyə başlandı. Türklər pasport idarələrinə axın etdilər.
1989-CÜ
İL KÖÇÜNƏ DOĞRU
Bolqarıstan
türkləri pulsuz beynəlxalq rouminq haqqını əldə etmişdilər. Davam edən aclıq tətilləri
də Jivkovu həm daxili, həm də xarici təzyiqə məruz buraxırdı. Jivkov
assimilyasiya siyasətində bir dəyişikliyə getmək lazım olduğunun fərqindəydi. O
yeni metodun adı “məcburi köç” idi.
Dövrün
Xarici İşlər Nazirliyi müştəşarının yeni pasport qanunu ilə əlaqəli söylədikləri
Bolqarıstanın köçdən nə gözlədiyinə açıqlıq gətirirdi:
“Məncə
başlıca məsələ Bolqarıstanda qalan bu əhalini necə özümləyəcəyik. Daha az
olursa, daha asan özümləyəcəyik. Əgər uc ünsurlər ölkədə atılırsa, daha yaxşı
olacaq. Türkiyəyə gedəcəklərin sayından çox başlıca ağırlığı bu xüsusa verməyimiz
lazımdır. Qapını Türkiyənin bağlamasını gözləyək. Biz heç bir şəkildə qapını
bağlamayaq. Əgər qapını bağlanmasına Türkiyə səbəb olursa, bu, burada
qalacaqların özümləməsinə köməkçi olacaq. Qapını bağladığından ötrü Türkiyəni
günahkar çıxardacağıq.”
İvan Qanev-16
iyun 1989-cu il.
Todor
Jivkovun 29 may 1989-cü ildə bolqar televizisiyasında apardığı millətə səsləniş
danışığın Turqut Özala istirahət mənasında idi:
“Türkiyənin
köç etmək istəyən hər bolqar müsəlmanını qəbul etməyə hazır olduğunun
trubalığını etdi. Bununla əlaqədar olaraq bolqar müsəlmanları adına və dövlət
şurası sədri olaraq öz adıma əlaqədar türk orqanlarına bunu söyləmək istəyirəm:
Keçici olaraq Türkiyəyə getmək və ya orada qalmaq istəyən bqlqar müsəlmanlarına
sərhədi açın. Təxribat dövrü qapandı. Beynəlxaq norma və müqavilələrə uyğun
olaraq Türkiyənin sərhədlərini dünyaya açması lazımdır. Bolqarıstan Xalq
Respublikasının bunu etdiyi kimi.”
Baş
nazir Özalın cavabı gecikmədi. Eqolar radio dalğaları vasitəsilə çarpışırdı.
Özal meydan oxumaya meydan oxuyaraq cavab verdi və Brüsseldə qatıldığı NATO
iclasınının çıxışında “sərhədləri açıram” dedi.
BOLQARISTAN
TÜRKLƏRİ YOLLARDA
Bolqar
mətbuatının “böyük gəzinti” olaraq adlandırdığı 1989-cu il köçü 6 iyunda
başladı. Pasportunu alan hər kəs yollara düşdü. Gənci, yaşlısı. Məhkumu,
fermeri. Hətta gələcəyin olimpiya çempionu ağır qaldıranı.
KAPIKULE
BAĞLANIR
1989-cu
il köçü qırılğan Türkiyə iqtisadiyyətinin qaldıra biləcəyindən daha çox bolqar
türklərini Türkiyəyə gətirmişdi. 21 avqustda Türkiyə Bolqarıstan sərhədini
bağladı. Artıq təkcə vizalı girişlərə icazə veriləcəkdi. Bu önləmə rəğmən iyun
1989-iyul 1990 dönəmində Türkiyəyə giriş edən immiqrant sayı 350 min idi.
YENİ
HƏYAT?
İmmiqrantlar
çoxluqla İstanbul və Bursada qohumlarının yanına yerləşdilər. Qohumu
olmayanların bəziləri şərq və cənub-şərq vilayətlərinə yerləşdirildi. Qalacaq
yeri olmayanlara dövlət yataq və yeməklə təmin edirdi. Amma Bolqarıstan türkləri
iş tapa bilmirdilər. Onların zehnində idealizə edilmiş Türkiyə vardı və təəssüf
ki, real Türkiyə idealdan olduqca uzaqdır.
Təxminən
130 min bolqar türkü, yəni 89-cu il immiqrantların təxminən 1/3 bir il içində
Bolqarıstana geri qayıtdılar. Kəndlərinə qayıtdıqlarında fərqli Bolqarıstanla
qarşılaşdılar.
KOMMUNİZMİN
ARDINDAN BOLQARISTAN
10
noyabr 1989-cu ildə Jivkov devrilmişdi. Devrilməsində ölkədəki iqtisadi
böhranın, iqtisadi böhranda da toplana bilməyən tütün məhsulunun payı vardı.
89-cu il köçüylə Bolqarıstanın ən önəmli ixrac məhsullarından olan tütün
sahibsiz qalmışdı. Kim bilir? Bəlkə də Jivkov məqamında son siqaretini çəkərkən
Özala çəkdiyi istirahətin bir xəta olduğunu düşünürdü.
Jivkov
10 dekabr günü etnik qruplar arasında düşmənçilik yaratmaq, vəzifəsindən
sui-istifadə və dövlət ehtiyatlarını mənimsəmək cinayətlərindən həbs olunaraq
ev həbsinə məhkum edildi.
22
dekabrdan etibarən türk siyasi məhkumlar sərbəst buraxılmağa başlandı. Bir həftə
sonra türklərə adlarının geri verilməsi qərarlaşdırıldı. Ardınca assimilyasiya əsnasında
həyatını itirənlərin yaxınlarına təzminat verilməsi qanunlaşdırıldı.
BOLQARISTANIN
İLK TÜRK PARTİYASI
Hüquq
və azadlıqlar hərəkatı adında bir türk partiyası quruldu. Partiya 2001-ci il
ümumi seçkilərdə 7,45% səs yığaraq koalisiya ortağı oldu. 2013-cü il ümumi
seçkilərdə isə səs nisbəti 10,5%-ə yüksəlmiş, türk partiyası kabinetə 3 nazir
vermişdi.
Keçmiş
Varşova paktı üzvü Bolqarıstan 2007-ci ildə Avropa Birliyinə tam üzv oldu.
Avropa Birliyi müzakirələrinin azlıq hüquqlarının töhfəsi şişirdilə bilməzdi.
2012-ci
ildə assimilyasiya hesabatı Bolqarıstan parlamentində qəbul edildi. Hesabatda
deyilirdi:
1) Totalitar kommunist rejimin sözdə soya dönüş prosesi də daxil olmaq üzrə Bolqarıstan Respublikasında yaşayan müsəlman azlığa qarşı icra etdiyi assimilyasiya siyasətini şiddətlə qınayırıq.
1) Totalitar kommunist rejimin sözdə soya dönüş prosesi də daxil olmaq üzrə Bolqarıstan Respublikasında yaşayan müsəlman azlığa qarşı icra etdiyi assimilyasiya siyasətini şiddətlə qınayırıq.
2) 360.000-dən çox türk mənşəli bolqar vətəndaşının 1989-cu ildə ölkədən qovulmasını totalitar rejim tərəfindən işlənən bir növ etnik təmizlik olaraq elan edirik.
3) Bolqar ədaləti və Bolqarıstan Respublikası Baş prokurorunu sözdə “soya dönüş prosesi”nin cinayətkarlarna qarşı başladılan davanın nəticələndirilməsi üçün hər cür səyi sərf etməyə çağırırıq.
Beləliklə,
məsulların məhkumiyyətinə qədər vara biləcək hüquqi prosesin qapısı aralanmış
oldu. Amma assimilyasiya və güc məğdurlarının açdıqları davalardan hələ konkret
nəticə əldə edilə bilmədi. Bunun səbəblərindən biri türklərin ali məhkəmə kimi
dövlətin kilid mövqelərində təmsilçilərinin olmamasıdır.
Bolqarıstan
türkləri bugün hər nə qədər insan hüquqları kontekstində daha yaxşı şərtlərdə
yaşasalar da, alınması vacib olan çox yol var. 2014-cü il Avropa seçkilərinin də
göstərdiyi kimi Avropada ifrat milliyətçilik yüksəlişdədir. Bu durumdan
Bolqarıstan da nəsibini aldı. Məsələn, irqçi “Ataka” partiyası 2005-ci il
seçkilərində 8,14% səs almışdı.
Bolqar
milliyətçiliyinin yaratdığı çətinliklərdən biri də ana dildə təhsilə əngəl təşkil
etməsidir. Yeni nəsillər məktəbdə türk dilini öyrənmirlər. Türk dili məktəblərdə
seçmə dərs olaraq verilir, amma şagirdlər ana dil dərslərin tərcih etmirlər.
1991-92-ci dərs ilində təxminən 114 min şagird ana dil dərsi alarkən 2010-11-ci
ildə bu rəqəm 7 minə düşdü. Yəni, Bolqarıstanda türk dili unudulmağa üz tutdu.
“YUMŞAQ”
ASSİMİLYASİYA
2011-ci
il əhali sayına görə Bolqarıstanda 588 min türk yaşayır. Bu, əhalinin 8%-ni təşkil
edir. Amma türklərin çoxluqda tapıldığı Qırcaəli küçələrində belə artıq türk
dili eşidilmir, azan oxunmu, hətta bir türk restoranı belə tapılmır. Kommunist
rejimin devrilməsindən sonra sürətlə artan azlıq hüquqlarına rəğmən xronik
iqtisadi böhran, ardı-arası kəsilməyən köç dalğaları və ana dildə təhsilin
olmayışı assimilyasiya prosesini tamamlamışa bənzəyir.
Bəzi
kəsimlər iqtidardakı türk partiyasının Avropa Birliyinə xoş görünən siyasi hərəkətlər
etdiyini, amma assimilyasiya hesabatı kimi cəhdlərin Bolqarıstan türklərinin
dabanına təsir etmədiyini söyləyir. Bunu yumşaq assimilyasiya olaraq
adlandırırlar. Yəni, kağız üzərində azlığa hüquqlar verilir, amma yenə də
Bolqarıstan türklərinin kimliyini qoruya bilmir.
Türkiyədə
yaşayan 89-cu il immiqrantları isə hələ Qırcaəli və Bursa arasında məkik
toxuyur. Yerində doğub yabanda qocalan immiqrantlar hər 2 məmləkətdə də özlərini
yad hiss etməyə davam edirlər.
0 comments :
Post a Comment