Yapon
mədəniyyətinin müasir zamana çatmış ən əhəmiyyətli parçalarından geyşalar necə
yaşayırlar?
İspan
fotoqraf Lukas Vallesillos 400 illik ənənəsi səbəbiylə kimsənin girməsinə icazə
verilməyən geyşa evinə (Okiya) girdi və geyşaları görüntülədi.
Onların
həyatı çöldən gələnlərə bağlıdır. Gerçək geyşaları turistlər bir anlıq görürlər
və gözdən itirlər. Lakin ispan fotoqrafı kimsənin girə bilmədiyi müasir dövrün ən
qədim yapon mədəniyyətlərindən biri olan geyşaların arasına girdi və həyatlarını
görüntülədi. Geyşalığın xüsusilə inkişaf etmiş qərb mədəniyyətlərinin şüurlu əks
etdirməsi və gedərək zorlaşan həyat şərtləri səbəbiylə bəzi qadınların bu mədəniyyəti
seks işçiliyi üçün istifadə etməsi sonrasında bir həyat qadınlığı olaraq qəbul
edilməyə başladığı bildirilir.
Lakin
geyşalığın mədəniyyətində bədənini satmaq deyil, zənginlik və güc üçün qabiliyyətlərini
satmaq olduğu ifadə edilir. 1920-ci illərdə 80 min ətrafında olan geyşaların
sayı 1980-ci illərə gəlindiyində mədəni dezinformasiya ilə 10 minlərə qədər
geriləmişdi. Bir-birindən dəyişik ipək kimonoları, cazibədar bəyaz makiyajları,
maraqlı aksesuarları və aldıqları təhsil ilə yapon mədəniyyətinin öndə gələn
ünsürləri arasında yer alan geyşaların sayı bu gün 1000 ətrafındadır. Geyşa
yaponca sənətçiyə yaxın bir anlama gəlir. Rəsmi olaraq fahişəlik ilə heç bir əlaqəsi
yoxdur. Lakin hal-hazırda məşhur mədəniyyətdə qarşılığı budur. Geyşaların sənətdə
yetkin olması önəmlidir. Əksəriyyətlə rəqs və musiqi mövzularında öyrədilirlər.
Kalliqrafiya öyrənən də var, amma sayca çox azdır.
Ləzzətli
yeməklər, təqdimat və xüsusilə çay servisi geyşa təlimində çox önəmlidir.
Geyşaların saçları uzun məşğuliyyətlərlə şəkilləndirilir və 3 - 4 gün dayanması
gözlənilir. Bu görə geyşalar yuxu pozalarını saçlarını heç vaxt pozmayacaq şəkildə
təşkil edirlər. Görünüşlərinə gəlincə, klassik geyşa makiyajının xaricinə
çıxmaları qadağandır.
Ənənəvi
yapon inancına görə kişilər həyat yoldaşlarına sədaqət duymaq məcburiyyətində
deyildi. Evliliklər, ümumiyyətlə, ailələrin qərarlaşdırması ilə müəyyən bir məqsədə
xidmət etmək üçün həyata keçirilirdi. Qadınların vəzifəsi evi çəkib çevirmək, ərlərinin
və uşaqlarının rahatlığını təmin etməkdir. Geyşa mədəniyyətində də müştərini
seçmək hüququ olduqca əhəmiyyətli bir anlayışdır. Hər önünə gələn geyşalarla
vaxt keçirə bilmədiyi kimi bir kişi sırf zəngin olduğu və məşhur çay evlərinə
müştəri olma haqqı qazandığı üçün istədiyi geyşanın xidmətindən yararlana biləcək
kimi bir qayda yoxdur. İkinci Dünya Müharibəsindən sonra məğlub olan Yaponiyaya
ayaq basan amerikalı əsgərlər özlərini adlarına “geyşa” deyilən və bir çörək
puluna hər cür xidməti təmin edə biləcək qadınların arasında tapdılar. Müharibə
bir çox kişini almış, geriyə yaşamaq üçün başqa bir yol tapa bilməyən qadınlar
qalmışdı. Müştərilərin marağını çəkmək üçün özlərinə “geyşa” deyən bu həyat
qadınları irəlidə hər “geyşa” deyildiyində ağıllara gələn mənada işlədilənlərin
məsulu oldular.
Yaponiyada
fahişəliyin qadağan edilməsindən sonra “tayu”ların sayı gedərək azalmağa
başladı. Hal-hazırda var olan tayular isə çox pul və vaxt istəyən, üstəlik
artıq qeyri-qanuni hala gəlmiş bu peşəni buraxaraq fahişəlikdən tamamilə uzaq
yeni bir axının qabaqcılı oldular: Geyşa sənəti. Geyşa demək ənənəvi yapon sənətlərində
usta olmaq, paltarının hər qıvrımı, saçının hər teli, atdığı hər addımla yürüyən
bir sənət əsəri olmaq deməkdir. Geyşa təhsili çox çətin və uzun bir müddətdir..
Yaponiyada sənətlə əlaqədar təlimlər “tamago” (yumurta) stili ilə edilir, yəni
görərək addım-addım öyrənmək. İkinci Dünya Müharibəsindən əvvəl qızlar çox
kiçik yaşlarda ya ailələri tərəfindən geyşa evlərinə satılırdı, ya da geyşa
evinin öz qızı geyşalık təhsilinə haqq qazanırdı. Hər iki şəkildə də bu qızlar əvvəl
xidmətçi rəftarı görərək itaət etməyi öyrənir, daha sonra sənət məktəbinə davam
edərdilər.
Geyşa
sənətinin ən əhəmiyyətli məqamı olan müştərilərə xidmət qismini isə “mayko”
olunca onlara bacılıq edən geyşalardan öyrənilirdi. Günümüzdə sayları olduqca
azalan geyşalar hələ eyni stildə təlimə davam etməkdədir. Məcburi təlim səbəbiylə
əvvəlki kimi 7-8 yaş deyil, ən erkən 15 yaşında birbaşa maykoluq təhsilinə
başlayırlar. (Mayko - çıraq geyşa və ya yarım-cəvahirat deməkdir.) Geyşa evində
mayko olmağa haqq qazanan qız daima bir geyşa tərəfindən himayə edilir. Bu dövr
onun üçün həm bacarıqlarını inkişaf etdirmə, həm də şöhrətini artıraraq
potensial danna (“ər” mənasını verən bu
söz geyşalar üçün hami, baxıcı mənasında idi) namizədlərinə adını eşitdirmə
fürsətidir. Maykonun etdiyi hər hansı bir səhv hərəkət hər zaman bacısı tərəfindən
üstlənilir. Maykoların görünüşləri, saç üslubları və kimono geymə şəkilləri
geyşalardan daha fərqlidir. Ayrıca qatıldıqları çay evi partilərində geyşaların
yarısı qədər ödəniş alırlar.
Günümüzdə
artıq belə bir tətbiq olmasa da keçmişdə bir geyşanın həyatındakı ən önəmli dönəm
yaxa dəyişməsidir (erikae). Maykoların kimonolarının yaxaları qırmızı, geyşalarınki ağdır. Bu yaxa dəyişimini
reallaşdıra bilmək üçün maykonun gənc qızlıqdan qadınlığa addım atmış olması gərəkməkdəydi.
Bu tətbiqə “midzuaqe” deyilirdi və nəzəri olaraq maykonun bəkarətinin auksion
yolu ilə ən yüksək qiymət verən adama satılması ilə reallaşdırdı. Maykoların
bir çoxu bu vəziyyətə etiraz etmək belə dayansın, həvəslə gözləyərdilər.
Çünki
midzuaqe demək geyşa evinə olan borcların ödənilməsi və tam mənasıyla bir geyşa
olmaq demək idi. Yeri gəlmişkən bir az da geyşa və müştəri arasındakı əlaqədən
bəhs edək. Öncəliklə geyşaların müştərilər ilə yatmağa icazələri yoxdu. Ancaq
danna-sama bu imtiyaza sahibdir. Bir geyşa peşə həyatı boyunca ən çox 1-2 danna
alır, daha çox ilə şöhrətinə ləkə düşürtməzdi. Danna sistemi geyşaların qorxunc
xərclərini qarşılamaq, hədiyyələr və pulu ödənmiş bir az boş vaxt lüksünü
ehtiva edir.
Qarşılığında
isə danna özünə özəl bir geyşanın hər cür xidmətindən faydalana bilirdi. Edilən
anlaşmalarda əsla eşqə və ehtirasa yer yox idi. Bunlar kiçildici duyğular
olaraq görülürdü. Müqavilələr 5 illiyinə bağlanılırdı, çünki kişilərin eyni
şeydən çox tez sıxılacaqları göz önünə alınırdı. Ayrıca bu sistem kişilər içində
qürur verici idi, bir geyşaya dannalıq etmək tərif qaynağı idi. Geyşalar əsla
evlənməz, evlənənlər isə artıq geyşalıq etməzdilər.
Üzə
edilən bəyaz makiyaj ənənəvi yapon teatrı Noh'dan irəli gəlməkdədir. Makiyaj tətbiq
olunmadan əvvəl bütün üzə bal mumu sürülür. Bu sayədə mimika ifadələri aradan
qalxmış olur. Daha sonra ağ pudra bütün üzə və boyun hissəyə sürülür. Sadəcə
saç dibləri açıqda buraxılır, bu qarşıdakı insana maska taxmış bir qadın ilə
danışdığını xatırladır. Boyun qisminə üçayaq deyilən xüsusi şəkil çizilir. Bu şəkil
həm yapon kişiləri üçün bir qadının ən cazibədar bölgəsi olan boynunu görmələri,
həm də barmaqlıqlar ardında qalmış bir qadın görünüşü vermək üçün önəmlidir.
Gözlər
və qaşlar boyandıqdan sonra qan qırmızı pomada ilə dodaqlar boyanır. Yaponiyada
kimonolar xüsusi günlər üçün geyilir. Fəqət geyşalar 7/24 kimono ilə dolaşdıqlarından
geymə üsulları sıradan bir ev qadınınkından fərqlidir. Ayrıca kimonolar
naxışlarını və tokumalarına görə mövsümlərə uyğun olaraq seçilirlər. Məsələn,
sakura naxışı daşıyan bir kimonoyu qışda geyən bir geyşa ətrafda xoş
qarşılanmaz. Geyşaların ödənişlərinə “ohana” adı verilir. Günümüzdə saat başı
olaraq alınan bu ödəniş şöhrətli geyşalar üçün yarım saat hətta 15 dəqiqə mənasına
gəlməkdədir. Əvvəllər partiyə qatılan hər geyşa üçün bir büxur çubuğu yandırılırdı.
Geyşanın addımına görə 1,5 saat ilə 15 dəqiqə ərzində yanan bu büxurların ödənişi
daha sonra çay evi sahibəsi tərəfindən müştəridən tutulurdu. Əlbəttə bir geyşa
və ya mayko ilə atılan hər addım ödənişə daxil olduğundan ödənişin qorxunc rəqəmlərə
çatmasına çaşmamaq lazımdır. Geyşalar yeri gəldiyində aşna, yeri gəldiyində
qoruma oldular.
0 comments :
Post a Comment