“Bazar
de la Charite” yanğını 1897-ci ildə çoxu qadın olmaqla 126 nəfərin ölümüylə nəticələnən
böyük faciədir. Bu ad əslində Fransa aristokrasiya tərəfindən hər il təşkil
olunan xeyriyyə cəmiyyətinə verilən addır. 1885-ci ildə qurulan “Bazar de la
Charite” toplantılar təşkil edərək ehtiyac sahiblərini maddi dəstəklə təmin etməyi
nəzərdə tuturdu. Amma qurulmasından 12 il sonra bu dərnəyin təşkilatı bir faciəylə
nəticələndi.
1789-cu
il inqilabından sonra Fransanın həm siyasi, həm də sosial-iqtisadi quruluşunda
göz alıcı proseslər yaşanırdı. Yüksələn burjuaziya diqqətini şəhər planlamasına
yönəltmiş, bu proses isə kənddən şəhərə köçü gücləndirmişdi.
Ölkədəki
bütün bu inkişaf prosesində “Bazar de la Charite” Parisdə yaşayan ehtiyac sahiblərinə
kömək etmək məqsədi ilə qurulmuşdu. Qurucuları qatı katolik fransız aristokratları
idi. Bu xeyriyyə cəmiyyətləri hər il may
ayında reallaşırdı. Din adamları təşkilata xeyir-dua vermək üçün may ayının ilk
bazar günü toplantıya gəlirdi. Toplantı hər il fərqli məkanlarda olurdu. Təşkilatın
məkan seçimindəki ən önəmli meyar bölgənin müştəri potensialı idi.
Yanğının
çıxdığı 1897-ci ildə təşkilat məkanı olaraq Rur Jean Goujonda son dərəcə böyük
anqar kirayələnmişdi. Təşkilata ev sahibliyi edəcək olan bu binanın içinə
karton və taxta kimi yanıcılığı yüksək materiallardan bir caddə inşa edilmişdi.
Məqsəd vizuallığı ön plana çıxardaraq toplantıya daha çox müştəri çəkmək idi.
Toplantıya
dəvət edilən zəngin müştərilərin pul xərcləməsi üçün özəlliklə təzgahlarda lüks
qumaşların olmasına diqqət edilirdi. İnsanları daha çox pul xərcləməyə həvəsləndirmək
üçün müxtəlif əyləncələr planlanırdı. 1897-ci ildə bu əyləncə fəaliyyətlərinin
arasına ilk dəfə bir yenilik əlavə edilmişdi.
“Bazar de la Charite”in komissiya sədri baron Armand de Mackau bir film proyeksiyasını gətirilməsini istəmişdi. Paris cəmiyyəti ilk dəfə kinoyla tanış olacaqdı.
1897-ci
ildəki “Bazar de la Charite” bir çox baxımdan tarixinin ən yaxşı planlanmış və ən
əyləncəli təşkilatı idi. Bu səbəblə o ilin ziyarətçiləri arasında tanınmış
adlar vardı. Avstriya imperatriçası Elizabet və Neapol kraliçasının bacısı Sofi
D ’Alençon bu adlardan sadəcə bir neçəsi idi.
“Bazar de la Charite”in o ilki fəaliyyət məkanı yanğının böyük fəlakətlə nəticələnməsi üçün bütün şərtləri daşıyırdı.
Binanın
döşəmələri üçün küknar ağacından hazırlanmış taxtadan istifadə edilmişdi. Tavanı
ilə odun və qətranlı kağız ilə örtülmüşdü. Binanın şüşələri görkəmli qumaşlarla
bəzənmişdi. Dekorasiyalardan binanın quruluşda istifadə edilən materiallara qədər
hər şey çox yanıcı idi. Burada çıxan yanğının sürətlə böyüməsinin bir digər səbəbi
nitrat əsaslı filmlər idi.
4 may 1897-ci ildə görünüşdə hər şey normal idi. Bir yandan toplantı davam edir, digər yandan film nümayişi üçün hazırlıq gedirdi. Kino nümayişi sırasında məkanda ortalama 1200 adam vardı. 19-cu əsr texnologiyası günümüzlə müqayisədə olduqca ibtidai nöqtədə idi. İşıq yaratmaq və bu işığı proyeksiya obyektinə əks etdirə bilmək üçün yanıcı qazlardan istifadə edilirdi.
Film
nümayişi başlamışdı, amma qısa müddət sonra lampanın mayesi bitdiyi üçün filmə fasilə
verilmək məcburiyyətində qalındı. Sönən lampanı təkrar yandırmaq üçün tanka
maye doldurmaq lazım idi. Proyeksiya operatoru olaya müdaxilə etdiyi sırad bir
qaz qaçağı yaranmışdı. Bu sırada operator köməkçisindən işıq verməsini istədi.
Köməkçisi məkanı işıqlandırmaq üçün işıq yerinə kibriti yandırınca qısa müddətdə
bütün bina alov aldı. Kiçik alovla başlayan yanğın ilk öncə pərdələrə, sonra
döşəməyə, ardınca tavana qədər çatmışdı.
Nitratlı filmlərin yanması bütün məkanı dumana bürümüşdü. Yanğının sürətlə böyüməsi isə tavanın çökməsinə səbəb olmuşdu. Qısacası, “Bazar de la Chatite”a xaos hakim idi.
Olay
şahidlərinin ifadələrinə görə kişilər qadınları əzərək yanğından qaçmağa
çalışırdı. Bəziləri çıxış qapılarını bağlamış, bəziləri isə əsaları ilə
qadınları vuraraq onları yerə yıxmışdı. Ölənlərin arasında 120 qadının, 6
kişinin olması şahidlərin ifadələrini təsdiqləyirdi. Yanğın 4 saat sonra
söndürülmüşdü. Qurbanların çoxu tanınmaz halda idi. Bu əsnada dünyanın ilk məhkəmə-tibbi
ekspertizası reallaşdırıldı. Cəsədlərin dişləri incələnərək şəxsiyyətlər müəyyən
edilməyə çalışıldı. Araşdırmanın axırında bütün qurbanların kimliyi müəyyənləşmişdi.
Fəlakətin ardınca yanğının çıxmasında məsul olan şəxslər heç bir şəkildə cəzalandırıldı. Amma bu olay feminist hərəkatını önəmli ölçüdə tətiklədi.
4 may
tarixindən sonra Fransada artıq heç bir şey əvvəlki kimi deyildi. Hər il ölən
qadınlar üçün anma mərasimləri təşkil edilirdi. Hətta olayın yaşandığı əraziyə “Notre
Dame-de-Consolation” adıyla bir kilsə belə inşa etdirilmişdi. Qadınlar bir araya
gələrək qadın hüquqlarının insan hüquqları
olduğunu dilləndirməyə başladılar. Müxtəlif dərgi və dərnəklər vasitəsilə
ictimai rəy formalaşdırıldı. Qadınlar artıq əzilmək və çeynənmək istəmirdilər. Qadınların
bu hərəkatı həm din adamları, həm də siyasi səlahiyyət tərəfindən basdırılırdı.
Amma onlar qorxmadılar. İctimai və siyasi sahədə haqq etdikləri yerə çatana qədər
mübarizə aparmağa davam etdilər.
Mövzuyla bağlı Fransa istehsalı olan “Bazar de la Charite” serialında 19-cu əsr Fransa toplumunu bütün çılpaqlığı ilə gözlər önünə sərildi. Qadınların qeyri-bərabər ictimai statusları və aşağı təbəqənin həyat mübarizəsi kimi bir çox nöqtə vurğulandı.
0 comments :
Post a Comment