Yuxarıdakı
göz tanış gəldimi? Hər şeyi görən, hər şeyi təqib edən o məşhur göz!
Böyük
bir xaos. İnandığınız hər şey gündən-günə dəyişdirilir. Keçmiş dəyişdirilə bilərmi? Bu sualın
cavabını bir müddət məntiq çərçivəsində oturtmağa çalışırsınız.
Partiya hər zaman haqlıdır. İnsana aid
bütün zövqlər, yaşama arzusu, cinsəllik, bütün duyğular hökumətin sarsılması
üçün kafi bir səbəbdir. Ki, buna görə fikir cinayəti distopiyada tək və ən
böyük cinayətdir. Sistemin sənə ön görüldüyü süni, məhdudlaşdırılmış, davamlı təqib
edilmək məcburiyyətində olduğun həyatı davam etdirmək məcburiyyətindəsən. Ta ki
buxarlaşdırılana qədər.
Hökumətin
gələ biləcəyi ən dəhşətli vəziyyəti düşünün. İnsanlar ağlasığmaz bir təzyiq
altındadırlar. Azad iradə yox edilmişdir. Bütün varlıqlara əl qoyulmuşdur. Düşüncə
azadlığı ortadan qaldırılmışdır. İşgəncə rəhbərliyin bir parçası halına gəlmişdir.
Davam edən müharibələr, qıtlıq bitmək bilmir və s.
Artur
Kostler: “Oruell 2 dünya müharibəsi arasında İngiltərənin ədəbiyyatçıları
arasında təkdahi idi.”
Oruell
bu romanında satira sənətini danışdırmışdır. Oruellin satirasından yalnız sosialistlər
deyil, kapitalistlər də nəsibini almışdır. 1950-ci ilə qədər yayınlanmamasının
səbəbi isə bu iynəli anlatımda yatmaqdadır.
Corc Oruell,
əsl adı ilə Erik Artur Bleyer XX əsr ingilis ədəbiyyatının ön də gələn qələmləri
arasındadır. “1984” adlı romanı və bu romanda yaratdığı “Big Brother” ilə
tanınır.
Oruellin
həyatı sonradan yazılarına təsir edəcək təcrübələrlə doludur. İton kollecindən
məzun olduqdan sonra o sırada İngiltərə müstəmləkəsi olan Birmada olmuş, qısa
müddətliyinə adanın polis təşkilatında işləmişdi. Bu məmuriyyət dönəmində şahid
olduğu qəddarlıqlar imperiyaya qarşı dərin qəzəbinə səbəb olmuşdu.
Gənclik
illərində Fransada olmuş, cürbəcür peşələrdə işləmiş, pul sıxıntısı istər yazarlığa
başlamadan öncə, istər ilk əsərlərini qələmə aldığı illərini yaxasını
buraxmamışdı.
Oruellin
ilk romanı avtobioqrafik olub-olmadığı hələ müzakirə mövzusu olan “Paris və
Londonda qara qəpiksiz”dir. (1933) Avropanın 2 böyük paytaxtını toplumun ən alt
təbəqəsində adı əsla zikr edilməyən şəxsin gözündən göstərən əsərdən sonra “Birma
günləri”(1934) və o qədər də bəyənilməyən “Keşişin qızı” (1935) gəlir.
Oruellin
ədəbi həyatındakı 2-ci km daşı daha sonra “Boğuluram” (1939) ilə bir çox ortaq nöqtəsi olan “Yaşasın, Fikus!”
(1937) adı romandır. Oruell bu əsərdə özünün də bir parçası olduğu, dar gəlirli
orta dirəyin yaşantısına ayna tutur. Bu sinfə mənsub olanların həyatını
addım-addım qurudub mənasızlaşdıran, ümidlərini və xəyallarını bir-bir öldürən
dolanışıq dərdinə və cansıxıcılığa üsyan
edir.
1937-ci
ildə Oruell mədən işçilərinin həyatına dair araşdırma olan “Uiqan körpüsü yolu”nu
qələmə alır. Təəssüf ki, yazıları bu tarixdən sonra kəsintiyə uğrayacaq. Çünki
cənubda, İspaniyada müharibə davulları çalınmağa başlanmışdı.
Oruell
İspaniyada çevriliş edən, Hitler ilə Mussolinin də dəstəyini alan Frankoya
qarşı mübarizə aparan könüllülərə qatılaraq İspaniyaya gedir. Müharibəyə dair
xatirələrini daha sonra “Kataloniyaya məhəbbətlə” adı əsərinə köçürəcəkdi.
Oruell
gördükləri qarşısında çox təsirlənir. Çevrilişçilərlə çatışan inqilabçı təşkilatlar, özəlliklə də sosialistlər və anarxo-sosialistlər İspaniyada yepyeni bir nizam
qurmuş kimi idilər. Fahişəlik ortadan qaldırılmış, dilənçilər küçələrdən çəkilmişdi.
Bazardakı bir çox mal ehtiyac sahiblərinə pulsuz dağıdılmaqdadır. Yeni sistem
sosial həyatın hər detalını təsirləndirir. Artıq heç kimsə sinyor kimi,
qarşıdakı şəxsin üstün olduğunu eyham vuram sözləri tələffüz etməməkdədir və bəxşiş
buraxmaq qadağandır.
Oruell
cəbhəyə gedir, bir kəskin nişançının atdığı mərmi ilə qırtlağından vurulur.
Ölümdən qıl payı qurtularaq cəbhə arxasına göndərilir və İspaniyaya ilk gəldiyində
gördüyü nizamın tamamilə ortadan qaldırılmış olduğuna şahid olur. Qənaətinə görə
bu durum sadəcə İspaniya burjuaziyasının deyil, Avropada zamansız inqilab hərəkatının
başlanmasını təhlükəli bilən Stalinin də əsəridir.
Qısa
bir müddət sonra SSRİ ilə yaxın əlaqələr quran İspaniya Kommunist Partiyası
siyasi təmizlik hərəkatına girişir. POUM qeyri-qanuni elan edilir, xarici əsgərlər
silah dostları tərəfindən həbs edilir ya da Oruell kimi ölkəni tərk etmək məcburiyyətində
qalırlar.
İspaniyadakı
“xəyanətə uğramış inqilab” tablosu Oruelli dərindən sarsıtmışdı. Ancaq ən məşhur
əsərləri olan “Heyvanıstan” və “1984”ü sırf Stalini məğlub etmək üçün qələmə
alındığını iddia etmək mövzunu həddindən artıq bəsitləşdirmək olacaq. Oruell
yazarlığa başladığı günlərdəki çizgisindən sapmış deyil. Necə ki, ilk əsərləri
öz təcrübələrindən izlər daşıyır, ancaq hər toplumu və dövrü maraqlandıran məsələləri
də işlədirsə, müharibə sonrası əsərləri də sadəcə Frankonun, Hitlerin, Stalinin
dünyasını deyil, bu despotları yaradan məqsəd və axmaqlığı da daşlamaqdadır.
Oruell
“Kitabımda anlatdığım toplumun bir gün var olub-olmayacağını bilmirəm, amma
buna bənzərin gələcəyinə inanıram”
deyirdi.
Elə
bir dövrdür ki, bütün xalq evlərindəki tele-ekran deyilən texnoloji alətlər tərəfindən
7/24 izlənilməkdədir. Bu alətlər vasitəsilə insanların şüurları heç dayanmadan
nəzarət edilməkdə, etdikləri bütün hərəkətlərə istiqamət verilməkdə, duyğuları
tamamilə yox edilməkdə, ruhları hirs və nifrətlə doldurulmaqdadır. Tanış gəldi?
İnsanlar
“1984”də olduğu kimi peyklərlə, kameralarla izlənməkdə, telefonları dinlənməkdə,
ortam dinlənməsi ilə əldə edilən səs qeydləri internetdə yayınlanmaqdadır. Bir
evin içindəki söhbətlər çöldən texnika təchizatlı maşından dinlənməkdə və qeyd
edilməkdədir. İnsanların kompyuterlərinə əl qoyulmaqda, məhkəmədə olması gərəkən
kompyuterdəki məlumatlar, telefondakı ən özəl söhbət qeydləri bəzi mediaya
servis edilməkdə və yayınlanmaqdadır. Vətəndaşların
kompyuterlərinə, telefonlarına onları günahlandıracaq sənədlər yüklənməkdədir.
Hər hansı bir insanın kompyuterindəki bu digital məlumatlarda adı keçənlər də
tutulmaqdadır. İki şəxin öz aralarında 3-cü şəxs haqqında səfeh-səfeh telefon söhbətləri belə iddianaməyə girməkdədir. Günahı məhkəmə qərar
ilə sabit olmamış insanlar terror təşkilatı üzvü olaraq təşhir edilməkdə,
insanın qüruru və haqları layeqdcəsinə, quldurcasına çeynənməkdədir. İnsanlar nə
ilə günahlandırıldığını bilmədən aylarla həbsdə qalmaqda, hətta ölməkdədir. Şübhəli
və şahid ifadələri məhkəmədən öncə qəzetlərə çatmaqdadır. Bununla məqsəd qorxu
yaratmaqdır. Hər kəs bu davadan “içəri alınaram” qorxusu içindədir.
Romanda
dilləndirilən başqa bir mövzu "prolların gücü"nə də toxunmaq lazımdır.
Cəmiyyətin 85%-ni təşkil etmələrinə rəğmən güclərinin fərqində olmayan kütlə
idarə edənlərin boyunduruğu altında “yaşamaq” xaricində hər hansı bir haqqa
sahib ola bilməməyin əzikliyiylə həyatlarını davam etdirirlər.
"İNQİLAB" mexanizmi heç bir zaman hərəkətə keçə bilmədiyi kimi bu anlayışın
varlığı belə şübhəlidir.
"1984ӟn
başlıca ünsürlərindən biri də “fikir cinayəti” və “fikir polisi”dir. Londonu məkan
olaraq seçən romanda şəhərin hər yerinə, hər evə, hər dükana qoyulmuş rəsmlərdəki
“Böyük Qardaş”la bu “cinayət” nəzarət altına alınır. Böyük Qardaşın yaşayıb-yaşamadığı belə bəlli
deyii, bir növ “Demokl qılıncı” kimi toplumun təpəsindədir. “İngsoc” adlı
partiyanın sloqan bəsitdir:
MÜHARİBƏ-SÜLHDÜR.
AZADLIQ-KÖLƏLİKDİR.
CAHİLLİK-GÜCDÜR.
Bu
anlayışı topluma dayatmaq 1-ci hədəfdir, bunun üçün də heç bitməyən müharibələrlə
qorxu tətiklənməkdədir. Bu nöqtədə Oruellin distopiyası reallığa
yaxınlaşmışdır. Bugünün supergüclərinin müharibəylə bəsləndiyi apaçıq ortadaykən
yanlışdan söz etmək mümkün deyil.
Romanda
“yenidil” olaraq önümüzə çıxan dilin sadələşdirilib kəlmələrin minimalizasiya
edilməsi durumu da diqqətçəkicidir. Avtoritetin düşüncəni nəzarət altına almasının
təməlini təşkil edən bu “yeni dil” keçmişi manipulyasiya etmək meylinin çıxış
nöqtəsidir. Toplumu düşünməyə itələyəcək kəlmələrin yox edilib bəzilərinin də
birləşdirilərək anlamsızlaşdırılması təməlinə dayanan bu sistem xoşbəxtliyi
avtoritet baxışıyla yenidən tərif edir.
Son olaraq keçmişdəki gözəllik qavramıyla (İnqrid Berqman) indiki gözəllik qavramını (Ledi Qaqa) qarşılaşdıraq. Başqa sözə ehtiyac yoxdur.
0 comments :
Post a Comment